September 27, 2007

Popiah Basi

Aku ni mmg suka makan popiah dan karipap kalau time2 bulan pose ni. Time makan pun bukan lah time buke pose tapi time dah relak2 lepas balik terawikh tu sambil nengok tv nak le ada kudapan2 kan. Mmg perut masing2 perut nasik kan buka mesti nak carik nasik dulu…kalu tak cam tak cukup syarat jer.. Kalau anak2 suka tepung pelita (sejak ari tu tak miss langsung bli) yg diletak kat lam peti, aku suka popiah. Tak kira yg basah atau pun yg goreng cili..eeemmm sedap sekali terutama kalau sos dia ummph..SP?..hmm tak de satu kuih pun yg dia suka atau minat….yg dia tau buka dapat makan nasik kenyang…that’s it. Ada takde pun dia suke goreng pisang…tapi bulan2 pose ni manale ada orang jual goreng pisang kan...

Hari tu aku beli popiah basah dan popiah goreng cili kat Kg Melayu. Mmg sedap. Kalau tak silap aku popiah gitu-gitu selayang kot nama dia..tepung pelita pun kat sebelah gerai tu sedap…aku beli popiah RM2 dan tepung pelita Rm 4 (12 pcs).

Jadi hari selasa ari tuh, aku dah agak2 aku akan sampai umah lewat jadi aku dan SP pi la ke Bandar Country Homes tuk beli apa2 yg patut..niatnya nak beli sup tulang. Jadik kami belile sup tulang RM5. Tak le banyak sgt tapi ok lah cukup tuk berbuka, beli siput sedut masak lemak (sumpah aku tak makan menatang nih..tak reti, lagipun aku geli…anak2 suka, tolong msakkan aku bole tapi tlong makan mintak mahap jer ler)…beli popiah cili sket dan beli karipap Rm2 dan ofkos beli tepung pelita RM4 (12 ketul). Popiah nya sedap, karipap pun sdap. Dah le besar karipap tu intinye pun penuh..dan yg penting sedap. Bila lepas berbuka mmg aku tak abis2 memuji kuih2 tu, berpahala lah orang yang jual kuih2 tu sume. Besar lagi sedap. Walaupun Sup tulang tu macam sket jer *RM5 tuk 4 ketul tapi alhamdullilah cukup jugak sampai ke sahur..Luckilly kami beli lauk sbb balik umah air takdak…so mmg tuhan bagi ilham lah nak beli lauk kan..

Semalam sbb ujan pun lebat, kami dah agak2 mmg terlambat sampai umah. Well naik moto nak kuar dari KL pun mmg teruk..tak leh lalu langsung..imagine lah kalu naik keta tuh..kat Jalan Tun Razak tu mmg berchenta nak kuar … diskas pnye diskas aku suggest kat SP singgah kat Jalan Kuching, hari2 dok tgk gerai sepanjang alam tapi takat lalu jer, so aku ajak gak SP singgah. Kenkadang aku cam jadi riak bila dapat cilok2 walhal orang2 yg ada kat lam keta tu muka tensi jer..msti pikir…KOL BAPE NAK SAMPAI UMAH…ha ha ha..siannya...

Menu….cam semalam gak sup tulang..dah 2 hari menulang..tu je lah yang menyelerakan. Beli le pajeri terung (RM2 for 2 ketul)..ayam percik RM5 tuk 3 ketul kepak (not bad, kat rawang sektul dah RM3.00), last but not least, popiah goreng cili dan karipap..

Balik umah jer tinggal masak nasik, buat sambal goreng ikan blis campur petai dan tumis bayam. Aku kan ada buat sambal kicap stock kat fridge, so Cuma cedok sket tambah kicap je. Suprisingly, sup tulang tu mmg banyak tak padan dgn RM 5. berketul2 tulang dia. Aku masukkan kat periuk tambah air, tambahkan kentang, alter2 sket..tambahkan daun sup oh ya aku lupa yg aku pun ada beli gak siput sedut tuh..RM3 dapat banyak gak..

Semuanya ok..sampailah lepas aku balik terawikh bila happily nak makan popiah dgn karipap tu..dahle karipap cinonet, yg aku dok menyumpah2..popiah tu intinya BASI…dah masam. Akibatnya 7 ketul popiah masuk tong sampah…geram betul aku..memg lah depa ni meniaga nak untung jer..tak pikir lansung yg orang2 yg berpuasa nak makan kuih camtu pastu basi pulak…

Dan karipap yg sgt2 comel tu pulak tak sesedap karipap yg ku beli kat Country Homes tu….akibatnya ada baki lagi masa sahur tadi 2 ketul..ishh tak selera nak makan..Tepung pelita mmg awal2 lagi dah habis..3 budak tu siap berebut nak makan tepung pelita..gamaknya lepas raya ni kena pi beljar buat tepung pelita la pulok…



Hari ni??...ntah…no idea nak masak…dah masuk 2 minggu ni mmg blur pasal menu..takde idea langsung..sume dah masak. For sure tepung pelita lagi kena beli, dan aku nak beli popiah jugak...

Aku kagum dgn suri2rumah yg bekerja cam Maklang salu dapat idea nak masak ape…pulak tu nampak sedap2 sume hidangan dia……………………..

Apapun, selamat berbuka….pi bazar tu jgn beli byk2 sangat…jagn ikut hati….

No comments: