February 5, 2009

Some Updates

A good friend of mine remind me today that i've not updated my blog since. Bukan tak nak, tapinya kan keadaan tak mengizinkan dek kerana kesibukan tugas2 yg di letakkan di batu jemala patik ni...
Dah nak masuk bulan kedua dah. Maksudnya dah bulan Feb. Bermacam2 benda berlaku sejak last updates terutama melibatkan anak aku yg no 2 si delin..Sejak dia dah sekolah ni bertambah2 la tugas2 yg perlu diselesaikan. Dan mcm yg aku cerita earlier, aku notis in Nov yg delin ni satu hapah menulis pun tak tau..jari jari dia betul2 kematu. Nak pegang pensil menggigil2. Aku punye la stress as she doesnt even know nak tulis A apatah lagi nama dia sendiri. So disamping sibuk dgn keje kat opis dah tentunya aku sibok dgn bdak sorang nih.
Being a mother yg first time came accross this masalah mmg aku gelabah giler. Ye lah, tiap hari balik sekolah pensil, kaler suma tak de. Aku terpaksa check and make sure letak pensil. Punya lah aku depressed sehingga first 2 weeks aku tak leh tido, makan tak lalu (turun 2kg) risau....ada satu malam tu pukul 1 pagi aku still tak leh tido sbb aku rasa give up, aku rasa bersalah sbb tak put attention to her..Being no 2, aku salu overlooked. Aku expect she's like kakak..sekali ajar dah dpat like amal...4 tahun dah tau menulis..but i was wrong..totally wrong. Then bila takleh tido aku cuba mendekatkan diri kepada Allah, mohon petunjuk mohon ketenangan supaya aku tak sakit kepala..there you go!....the next day aku bangun aku mcm dpat semangat baru. Why should i worry. Ni satu ujian yg betul2 ada hikmah disebaliknya....aku kena REDHA aku kena terima...
Dengan semangat baru tu aku start search internet and start asking around among friend on any course belajar membaca dan menulis. Dan aku jumpa Program Cahayaku..had a chance bercakap dgn org yg berpengalaman sungguh melegakan..Pn Azmah such a nice person when I met her. It was raining heavily and to go to Tasik Puteri area at night dgn hujan mmg mencabar, akhirnya dari pukul 8.00 mlm sampai pukul 9.00 baru jumpe. Bdak2 dah mengantuk sbb masa tu hari sekolah, aku tak nak lengah2kan once dapat contact info kat internet the next day aku pi. Dia test delin. From her view..delin cant sit still. Tak bole dok diam. Paling lama pun 10 min and thats it dia dah start gelisah.
I enrolled her in cahayaku class. 16 hours class 2 hours every session. Pn Azmah did suggest me to give her Examo CK500 (ubat homepati for the brain) cost beratus2 plus the book. There you go..my busy life starts again. Kena antar delin every cuti for 2 hours class. Since TSP bkan lah dekat, everytime hantar we have to spend 2 hours nearby. Selalunya kami pi fishing. The reaction was so poor at the beginning and was so slowly. But after 2 weeks, she starts to show the progress. Bole gak baca sket2 dan menulis. Aku terpaksa monitor her for latihan menulis. Cikgu yg ajar membaca tu will write date on each page yg dorang dah belajar.
Satu hari satu huruf I tell you. Mmg tension. Kadang2 aku rasa nak jerit. cant help it lah. Aku bkanlah kategori org yg sabar kan..Life continues kan. Tapi mmg aku agak terkilan kat sek tadika delin, tak bagitau langsung pasal ni..bila bulan Nov cuti sek start baru dapat buku sek tadika barulah aku check, haram satu benda tulisan pun dia buat. Padanlah tak reti langsung....
Nasik dah jadik bubur yet aku takde choice nak hantar bebdak kat nurseri lain. Dorang dah suka kat situ walaupun mencekik asyik nak bayar tambah tu tambah ni...bayangkan blan Nov n Dec tahun lepas depa dok kat nurseri takde tadika tapi aku still di charge tadika takke bangang tu, mmg aku marah tapi aku cakap kat hubby biarlah dia ..malas nak bising kang bdak2 susah....
so let it go...
And aku amik kesempatan cuti Hari Wilayah to bawak delin check kat hospital kerajaan. Just to check kalau2 dia ni ada problem ke..ada dyslexia ke..apparently she's totally healthy, shes ok ..cuma dr kata dia underweight...kurang zat..which is true sbb dia tak suka minum susu and stop when dia pnly 1.5 years. Lama jugak aku berbincang dgn dr tu. Tapi dr tu menyakinkan aku that bdak2 pnye fisiologi tak sama. Ada lambat ada cepat..so delin could be lambat sket...no worry. Bila aku citer perihal dia tak cakap betul nulis dan mmbaca lambat...dr tu kata..rilek la kak, dulu saya pun jah 3 baru pandai baca dan tulis....aku rasa lega sgt2..at least dia tak apa2. Cuma kena bagi vitamin lebih sket supaya selera makan.....sumanya ok..dia cepat letih dan cepat ngantuk sbb kurang darah..Dr bagi Bcomplx dgn vitamin C jer...
But still masalah dia kat sekolah sama..botol air salu tinggal. Nasib baik botol mineral, pensil toksah citer ilang sokmo. kaler pun gitu..buku ntah tak tau nak ckp..but aku still continue for cahayaku and make sure dia belajar menulis satu hari satu huruf. Setakat ni baru 7 huruf you...sabar.
Memang selama ni aku overlooked kat dia. Since masa tu bibik ada, ditambah pulak aku tgh pregnant ekhmal dok wek sana wek sini, aku terlupa pasal dia. Bila ekhmal lahir lagilah...bak kata kwan baik aku, aku terlebih sayang ekhmal because he's last becoz he's the only SON. Mmg aku admit. Nasihat kwan2 mmg aku appreciate. At least bagi semangat.Syukur anak aku normal bkan down syndrome bkan apa2 cuma otaknya lambat menerima jer dan aku patut berusaha dan berikhtiar kan....selebihnya terserah.
Tu lah dia, rutin aku kalau hari sekolah mmg busy giler. Mana nak pack baju for besok mana nak gosok baju, mana nak layan anak, layan suami ...opsss..pendek kata mmg aku ni super....tak kira lah superman ker superwoman ke mmg aku kena ada stamina yg kuat...mental dah fizikal...kenalah mak makan jamu ye dak Na?...jamu yg ko supply tu ada lagi tapinya aku makan ikut mood.....
Lepas cuti weekend lepas lagi rasa lega sbb aku berpeluang berurut seluruh badan kat kg mak aku...sakitnya tuhan jer lah yg tau....tapi lepas 2-3 hari aku ok...macam sedap jer badan aku....cerita2 kat kg kat sawah tu suma korang dah tau kat face book kan.
Dan minggu lepas aku baru lepas diappraisal, walaupun kenaikan gaji takde sbb ekono money, tapi syukur gak sbb takde potongan dan paling penting tak dibuang kerja. Dan boss aku mmg bagi A++ kat aku..Tengkiu boss. Dia gak bagi aku angpow RM50 masa raya cina tuh..walaupun dia mat salleh tapi at least .....
Dan keje continues...no doubt aku bole pandang KLCC hari2..pemandangan cantik, kubur jalan ampang hari2 (mengingatkan aku pasal mati) tapi keje mmg byk. Mengemas blum siap lagi masih ada byk file belum letak kat kabinet...and aku buat bila mood aku datang jer....
Next week another cuti..ishh aku lately suka benor cuti sbb takyah pening nak mikir mcm2...bole biar dorang tidur lewat bangun lewat..aku lak bole lepak puas2 sambil layan HBo..cumanya pagi mgkin busy sket..kena antar delin ke kelas 10-12...kena kemas umah, kena basuh kain...(ehem2 nasib baik dapat mesiin basuh baru...melayang suku bonus aku) yet baju sekolah delin still kena berus....still aku kena memerah otak tolong kakak buat keje sekolah.....
That is life...it must goes On..

No comments: