March 2, 2009

Weekend activities...tiring yet happening

Busy betol aku ni last week. Manataknya amal sakit, batuk2 smpai kena pi sepital selayang tuh. Betapa busy nye aku nak kena pi hospital pi office. Dlam alam kerjaya aku ni ada 2 hari yg sgt penting setiap bulan iaitu 23hb dan 27 hb. Pendek kata untuk 2 hari ni ibarat kalau aku sakit nak ma*i pun kena dtg opis dulu baru pi Ma*i. 2 hari ni aku kena prepare the revenue and sales report to aku pnye boss sbb dia kena report kat boss dia, boss dia kena report kat boss besar and bla bla bla..smpailah ke Houston tuh. Jadiknya kalau aku tak prepare itu report and input, mampu* mati bos aku kena maki dgn bos dia dan seterus2 nya...
Terkebetulan pulak amal jatuh sakit pada tarikh2 in between terpaksa lah aku nak tak nak dtg kat opis hangkut dia, stay for 2 jam then antar report baru bole balik. Pulak tu cuti aku ditolak 2 hari gitew...aku tak suka tapi nak buat cam ne. Kita ni mentimun, carik makan kan, anak dan keluarga penting gak, tapi duti income aku earn tu amat penting gak kan?..ada duit baru hati senang baru bole shoping beg prada ke beg Chloe ke.....
Dua hari lah aku bercuti mggu lepas, ari Selasa dgn rabu. Dok umah jaga anak sakit boring gak terutama bile citer kat astro cam Si**. Ada takde layan jer SEPAKIU tuh..Minggu lepas gak aku pi kenduri doa selamat(which aku rasa cam kenduri kawin) anak abang laki aku..sbb dah jalan..ngalahkan kenduri kawin maha hebat dgn jemputan dan bunga telor bagai. One thing aku tak suka kalu kenduri kat situ sedara mara bini (biras) dia je yg konker. Last2 aku dtg makan then blah.
Pagi sabtu tuh, antar kakak pi sekolah tambahan. Delin aku cutikan kelas dia sbb ptg tu nak balik sg besar jap. Pagi tu aku cam lipas kudung, pi beli barang dapur kat NSK, berus baju sek, cuci kasut sek, kemas umah, basuh kain, kemas dapur & mop..pendek kata menjelang kul 12 tgh batteri aku flat gile. Tinggal nyawa2 ikan. Lepas kakak balik jer terus pi kenduri...n lepas kenyang tu blah.. balik sg besar.
Mak sebenarnya tatau aku balik, sajer aku tak bagitau. Tapi bila aku sampai dia tak terkejut pun. Katanya instict dia kata aku balik..cis bagus betul mak aku tu..mcm instict aku gak. Sampai pun dah kul 5, lepas solat terus mak ajak aku cam biasa pi mengeteh kat pekan. Aku pun plan nak pi carik beskal bdak dua org tu kat sana..Satu keta penuh aku, anak2 dan mak aku..akak aku plak try moto skuter baru dia bawak anak dia...ish..aku dah try ronda naik moto tu best giler u..
Dapt la beskal melayang duit aku kat 300. Apataknya amal pnye taste beskal bagus..harga pun dkat 2 ratus gitu whereas delin cincai pilih basikal biasa berharga seratus rm then lepas tu pi billion shopping barang2 dapur mak dan terus ngeteh kat Restoran Pak Din. Owner restoran tu sebenarnya kawan sekolah aku masa tkgtn 5 dulu. Cuma lain kelas jer. Sempat gak dia menegur aku..cerita2..aku kata aku jeles kat dia sbb dah managed restoran dgn pelanggan ramai giler...tapi dia pulak jeles dgn aku sbb keje opis..dan jeles tgk aku katanya lagi nampak muda...eeiii..jgn jeles u. Yer lah keje dia kan teruk. Aku tgk pun dia dah gemok sgt2 skg. Mcm umur dia dah 40an gitu. Tapi yg best ekonomi meleset ke hape ke org tetap makan kan??
Hari Ahad plak pepagi lagi kami dah kuar, aku dan keluarga, mak dan akak sekali. Seperti biasa agenda ke pasar sg besar carik bahan untuk masak tgh. Decided plak menu hari tu, ikan cencaru bakar, paceri nenas, ulam2 man. Lepas tu ngeteh lagi..tapi kat kedai lain plak. Delin sejak jumaat nampak tak sihat, batuk selesema demam, masa bekfast tu dia bole letak kepala kat meja and tidor..so lepas bekfast aku decided nak bawak dia pi klinik. Masa tu dah kul 10.00pg. Aku pi ke klinik Sal**H kat situ. Pnye lama tunggu, dah tu plak bila tiba turn kitorang aku dan laki aku kena torture pot pet pot pet by dr tu..ish. bohsan tau. Dia kata anak aku tu mgkin astha dan dia stat membebel apa punca asthma bla bla bla, melalut pasal makanan junk dan ntah hape2 lagi. Dia dok promote suh aku amik sonotron tuk delin..korang carikla sendiri maksud dia. Ala2 terapi aljabar letrik gitu which aku rasa tak perlu. Then aku kata anak aku ni makan susah sket, so dia stat membebel kata aku tak pandai bagi anak makan...kena paksa bdak2 makan walau terpaksa kena rotan..bla bla bla. Masa ni aku dah boring giler dah..sungguh. Last but not least dia tnye aku nak ubat apa untuk anak aku nih..nak ubat selsema ke cairkan kahak..aku kata selsema dia kuat so bagi ubat selsema..tau apa dia jwb, kalau selsema bla bla bla kahak tak kuar,...aku pandang kat laki aku dgn muka boring...until aku jwp..dr, terpulang kat u nak bagi ubat apa kami amik jer ...dah tnye aku nak ubat apa baik aku tak yah jumpe dia kan...kerek giler dr tu. Aku tau ler dia alim tapi tak bermakna kalau apa2 nak hentam kami as parent tak pandai jga anak, kasik junk food smapi selsema dan asthma..bengang betul dia pikir bole ke aku kawal anak aku tu 24jam kat umah ye lah aku bole kontrol kalau kat sek tu tau ke aku apa dia makan..gitu harus lah aku bontot anak aku tuh 24 jam..bengap.
I tell u, this will be the last time aku pi klinik nih, lenkali jgn haraplah..for RM15 service bole jalan lah..nak torture nak bagitau how good he was educating anak2 dia..ceh.
By time sampai umah dah jam 11. Kelam kabut memasak. Mak walau tak bape sihat nak gak pi pasar, nak gak siang ikan. Dia mintak aku buatkan siakap sweetsour. So tgh tu menu kitorang byk giler. Paceri nenas, ikan bakar terubuk dan cencaru cicah sambal kicap, cendawan tumis, ulam dan paling best sambal kuini...last sebijik kuini dari pokok umah mak. Tak hengat aku dan yg lain2 tu makan. delin pun bkan main selera lagi makan........Jgn tak caya lepas selesai makan tgh dan mengemas aku lepak jap dgn kakak aku sblum solat zohor, sbb plannya aku nak pi sg besar lagi dgn kak aku naik moto..nak menyoping baju dan suar aku plak. Tak dan beli apa2 pun kuar. Abis2 duit aku melayang beli mainan si amal. Dalm kul 2, lepas zohor, lepas tidorkan delin -amal ok, dia suka tinggal sbb nak melanyak beskal baru tuh kan..
Bestnya ronda2 naik skuter. Skuter baru lak tu. Aku ni mmg takde lesen moto tapi jgn cuba meragui aku agak terer gak bawak moto kat sg besar tuh. Tiap kali ada can balik kg mmg tulah aktiviti aku dgn kak aku shopping naik moto supaya takde org/bdak2 nak ikut. Kacau daun jer..aku melabur dkat ratus jugak..dapat baju suar, suar jeans..best giler. lepas shoping sampai umah dah kul 4.30..tak hengat tu..kutip baju kat ampai lipat dan kemas2 nak balik. Masa aku balik aku tak nampak amal, aku nampak delin dok diam kat kerusi rupanya bdak tuh main layang2 kat bendang nun sampai itam legam mcam anak tuutt...dgn leceknya..adus..aku ingat anak sapa lah rupanya anak aku..hehhhe...
Masa bertolak balik dah ujan lebat gile and sampai rwang dah kul 10..penat giler..

No comments: