January 18, 2010

Mind our own Smell!!

Salah satu perkara yg aku agak pantang ialah bau-bauan. Taktau nape hidung ku ini sgt sensitive dgn bau2 terutama bau2 busuk atau pun yg kurang menyenangkan. Contohnya kat lam bilik, kalau ada bau kepam or busuk aku akan carik sampai jumpe mana puncanya. Selagi aku tak jumpa selagi tu lah aku tak akan puashati. Kat dapur pun sama, ada sekali tu aku tersmell bau busuk yg aku suspect bau cik siti mati. Bila aku ckp dgn SP dia tak caya. 2-3 hari lepas tu mmg true enough cik siti dah terkorban sampai ber***. eei..

Kalau kat lam bilik air pun sama. Kepantangan aku kalau bau2 busuk ada. Kalau bdak2 lepas guna or kencing, pantang aku kalau tak diflush atau pun disiram. Sbb tu aku penggeli dgn tandas. Cuma 2 tandas jer yg aku mmg tahan..Satu kat umah, satu kat pejabat. Klau nak terbe*** tapi aku bole tahan selagi tu aku takkan buang. Kecuali kalau tak tahan sgt. No choice. Cuma kat Petronas petrol pump je yg aku rasa tandas depa bersih. Tu pun tak semua.

Skg aku nak citer pasal bau badan pulak, or bau baju. Pagi tadi lepas aku kuar dari breakfast kat canteen off aku aku berjlan kat belakang sorang kakak ni. Pakai baju kurung, nampak neat, cuma bila aku makin hampir mcm nak pengsan aku. Baunya dia. Aku rasa bau baju yg tak kering, dicampur dgn bau bdan/peluh dia mmg aku nak pitam rasanya. Tgk handbang bole tahan bergaya..taktauler kalau non ori. Tp aku tak leh bayangkan kalau dia pi off mesti semua org lari ....

Kdg2 aku rasa dorang ni tak perasan bau bdan or ketiak dorang tu. Pakaila deodoran ke apa. Alah takat minyak wangi Avon or bodyshop tu aku rasa semua org mampu nak beli. Kalau tak pun beli je deodoran ketiak avon yg wangi tu..selesai masalah. Kita bekerja, bercampur dgn macam2 org, mesti kita tak mau org rasa tak selesa dgn kita. Bau mulut or nafas pun sama. Mesti kita rasa tersinggung bila kita bukak mulut org tutup hidung ye tak?. As for me, aku sentiasa ada cloret dgn aku. Kalau aku rasa aku makan benda2 berbau mesti aku cepat2 kunyah clorets. Bos aku pun cam tu. Sentiasa dia ada mentos dgn clorets dalam bilik dia.

Dulu masa kat off lama aku, ada sorang mamat ni bau keti... dia masya Allah. Pendek kata kalau dia masuk off sure org tau. Terutama aku sbb masa tu aku dok kat pintu masuk..Bila dia dtang je aku mesti rasa nak pengsan. Muka hensem tapi baunya sungguh kurang menyenangkan!. Ada rasa aku nak bagi deodoran je kat dia. Mcm kalau kita naik LRT atau komuter, aduhai baunya...kalau pagi2 tu tahan sikit suma wangi...tapi kalau balik, i tell u...nak termuntah. Lebih2 lagi kalu yg diri sebelah kita mat bangla..aduss....

As for me, aku sgt mementingkan bau2 yg sedap. Pertama, aku dah biasa dulu berkerja jumpe client. Mesti kalau nak pro, haruslah ada bau wangi kan. Keduanya, mmg hidung aku ni sensitif bangat akan bau2an. Jadi untuk kesedapan aroma hidung aku sendiri. Ketiganya, kat off pun aku selalu berurusan dgn bosses2 mat salleh. Jadi aku nak sentiasa berasa disenangi bila org nak dekat.

Aku ni mmg bermasalah cepat berpeluh dan bau peluh kadang2 kurang memberangsangkan. Sbb tu aku juga amik kira jenis kain yg aku pakai pada baju2 aku. Mostly aku selesa pakai cotton oxford sbb selesa. Dan aku juga pantang belengas. Aku akan mandi berkali2 sehari kalau aku rasa tak selesa..hatta memalam pun.

Aku dont mind spend few hundreds untuk beli perfume yg baunya aku suka. Disamping aku rasa yakin dgn diri aku juga rasa bersemangat bila pagi2 nak gi kerja ada bau2an floral yg menyegarkan...itu salah satu motivasi diri selain dari pakai baju yg berwarna2 cerah dan ceria.

Byk kali jugak masa naik lif, aku ditanya perfume apa aku pakai..dorang kata bau nya sedap. Begitu jugak kawan2 pejabat. Semua mereka kata bau perfume aku sesuai dan match jer walaupun aku tukar. Resmi aku, pakai perfume sampai abis baru tukar yg lain. Aku tak percaya, hari ni pakai lain esok pakai lain or lusa pakai lain. Ye lah, perfume tu mahal, idakle aku buang duit beli 2-3. Mcm2 jenis aku dah pakai. Harga pun bole tahan mahalnya. Dari JP ke Ck, dari Ck ke Dior....akhirnya terkini aku tukar ke Elizabeth Arden pulak. Believe me Pretty by AE mmg perfume tersedap baunya setakat ini. Masa aku beli pun ada promo mega sales..RM238 for 2 botol. satu 50ml dan satu 30ml.

Sekali beli perfume, setahun dua tak payah beli pun. Baunya lasting dan sedap, tak yah susah hati nak pakai byk jenis. Kalau nak berkira hargalah kan..cuba kita bahagikan RM238/setahun = RM22.33/sehari, kalau /24 pulak cuma RM9.96/sehari. Takkan lah itu pun nak berkira kan...as for me, Alah membeli menang memakai..yg penting kita rasa puashati, bermotivasi.

No comments: