April 12, 2010

Adaaa aku kesah???

Lately ni FB mmg dah famous kat memana pun. Aku dah lama ada acc FB, begitu gak anak2 buah SP yg lain suma ada FB. Since SP bkanlah kaki IT, tpi sbb dah ada broadband ni aku set kan ler dia satu acc gmail supaya dapat buat FB gak. Yg best part nya aku ler yg managed acc FB dia. Jadi suma komen2 tu adakalanya dia yg ckp aku tulihjer...ada kalanya aku sendiri jer yg jwp.
Masa mula dah ada acc tu, SP sebok nak carik kengkwn dia kat sek menengah dulu. Pas tu nak carik kengkwn kat IKM Sg petani zaman2 dia belajar kat sana tu. So far tak ler jumpa lagi kengkwn dia tuh tp kenkwn dia keje kat Bank dia keje skg ni mmg raaamaai giler.
Salah sekor yg terjumpa si H nih. H ni skg dah pangkat Maint Mgr kat bank tu. Tp since dorang kenal sejak zaman2 batu kat CCL dulu, dia pun add lah mamat ni. Honestly aku mmg tak berapa suka mamat ni sejak dulu lagi. Sbbnya bg aku mamat ni mulut dia tak ada insuran pulak tu bahasa selalu jer kurang ajar, kasar. Hatta klau aku ada pi off SP pun aku dok dendiam jer malas nak melayan sgt dia tuh. Lgpun sejak jadik Mgr ni belagak dia tu len macam jer. Masa mula2 suma org kat CCL kena lay off dulu, bank offer beberapa org nak keje dgn dorang termasuk ler SP. Mmg ler SP ni jenis diam jer malas nk ckp apa2..jadik apa org offer dia amik jer. And salah satu reason dia tak mo accept offer to be in executive level sbb dia nak masuk union. Union tu untuk kuli2 rendah jer Exec below, walaupun pangkat takde tp gaji, elaun dan OT suma bole dapat. Yg paling best Union dorang ni kuat betul. Masa few years ago dorang fight for naek gaji and union berjaya dapatkan back date increment tu for few years. Masa tu kami bersyukur sgt2 sbb in total aku rasa SP dapat berbelas ribu jugak. Termasuk lay off pnye bayaran dari CCL tu kira byk jugak.
Berbalik pada mamat H ni, mmg dari zaman CCL dulu aku tau sgt cerita dia walupun SP jarang nak cerita. Well SP pnye offmate suma ngam2 jer dgn aku, jadik dorang selalu je cerita benda yg SP takmo citer dgn aku. Sikit sebanyak mmg aku tau si H ni dulu mmg byk makan dari kontraktor2 yg berurusan dgn building tu. Masa tu ada Mgr lain nama Abg A. Abg A ni pun aku ada dgr byk jugak dia makan..tapi akhirnya bila CCL jual kat bank, abg A tu bank x mo amik. Sbb tu jugalah H dilantik jadi Maint Mgr. Abg A tu sadly idup dia mmg tak sempurna pun , Mcm2 masalah dia hadapi..termasuk la anak tunggal dia meninggal sbb kanser tahun lepas. Org tak de la ckp apa pun cuma org ada soksek2 kata, mgkin tu Allah balas sbb makan duit yg bukan hak. Yelah, amik rasuah kat kontraktor tu kan dh kira salah.
Masa tu H dgn abg A mmg dua ngam2 sgt. Masa tu pun SP kena aniaya dgn dorang dua tu. Bonus tak dpt, increment tak de. Masa tu aku salu hasut SP supaya berenti jer and carik keje lain. Tp SP tu jenis org yg malas nak ckp byk dia diam jer..dia biar jer dorang aniaya dia for few years gak.
Mmg janji Allah gaknya, org2 yg bersabar tu sentiasa beroleh kemenangan. Jadi lepas SP dapat keje dgn bank ni rezeki dia murah sgt. Dari back date increment, backdat OT rate dan ntah hape2 lagi termasuk kenaikan gaji setiap tahun. Tahun lepas dia dapat dkat dua ratus lebih increment tp dia tak pernah bising. Diam jer.
Skg ni lepas SP add si H ni kat FB dia mcm2 lah mamat tu komen, letak hape2 kat FB SP. SP tak ada baca pun benda tu sbb jarang2 on kat umah, tp aku yg baca jadi sakit hati pulak..(ni terlebih sudu sudah). Contohnya gambar profile SP yg aku letak tu..di komennya.."ooi wak tayang perut tu...sorok2 ler sket". Masa aku tgk komen tu aku biarkan jer cuma aku ada ler ckp kat SP hari tu. And aku suh SP pakai gintel e slim tu untuk menyelimkan perut dia tuh..hahahha
Hari ni bila aku bukak FB SP lagi ada bberapa komen yg mmg buat aku sakit hati betul. Gambar kami masa kat PD bercuti hari tu...sbb SP ajak akak2 dia, anak buah dia..maka ramainya gambar tu..dikomen nya ginih "uui runtuhlah apartment tuh..sbb ko ajak satu kg"...nak jer aku jwp..ada aku kesah??..bkan duit ko pun kuar..tp aku takmo ler lebih2 kan..so aku deletekan jer komen dia tuh..benci pulak aku bacanya..
And lagi satu komen gambar aku dgn ramai2 tu...dia kata gini pulak "" oooi, takat anak jantan sorang tu, apa barang..tak macho ler anak lelaki sorang jer..tgk aku dah 3"...ceh ceh...nyampah aku baca komen dia tu. Sengaja nak berlagak dan bangga diri. Ada kitrang kesah berapa ekor anak dia tu??kok sepuluh pun anak lelaki dia aada aku kesah???....
Bercerita pasal H ni mmg buat aku panas hati selalu..sampai skg aku masih salute kat SP camne dia bole sabar dan tahan dgn mamat mulut cabul tuh?.. bdak perempuan kat off SP tu pun selalu cerita kat aku merungut2 pasal si H ni. Alkisahnya ada sorang pak aji kwn SP tu siap citer kat aku yg si H ni skg dah beli keta baru harga seratus ribu lebih...suma nya duit dari kontraktor..duit rasuah katanya!!.aku takmo ler tanya SP pasal tu..yg aku dgr tu ibarat kuar telinga kanan kuar telinga kiri....cumanya aku salu jer berdoa, moga2 satu hari nanti Allah tunjuk kan balasan kat dia tu...sifat dia menganiaya org tu satu hari nanti akan dibalas gak....and sifat dia makan duit yg tak pasti kehalalanya tu akan masuk kat darah daging anak2 dia nanti..sendiri mau ingat. Kalau dia bangga sgt anak2 lelaki dia yg 3 org tu, aku nak tgk satu hari nanti....yg penting kualiti..bkan kuantiti. Takat anak ramai perangai cam tak semenggah apa barang?....yg pasti mmg 3 org jer anak kami ..sorang lelaki so?? ada kitrong kesah??.............. bg kenkwn yg baca blog ni..mesti ada yg bole agak sapa H yg aku maksudkan. One of my friend pernah kata...nasib baik aku x kawin dgn mamat tu dulu...hahahaha....mmg betul nieza...mujur ler u x ada jodoh dgn dia, kalau tak tau ler. Dgn utang kad kredit berjela2....dng ckp yg sentiasa berdegar2...dgn sifat gelojoh dia tu..ieeee....heeheee...
Aku dah merapu ni...sbb nak lepaskan rasa geram yg tersirat ni..pendek kata, live your life le..kami idup pun tak pernah mintak simpati sesiapa..yg pasti suma yg kami beli, suma yg kami bg anak2 kami makan adalah hasil dan sumber yg halal...dgn itu kami mohon kerberkatan jer..Insya Allah.

No comments: