July 8, 2010

Kakak

Lewat malam 2 hari lepas, kakak mengadu beg sekolah purple kesayangan nya dah koyak dan tmpat string kat belakang tu dah patah. Merengek mintak dibelikan beg baru. Baru jer bberapa hari sebelum tu, aku dah melabur hampir seratus ringgit untk kakak. Utk uniform tunas puteri, kasut sekolah baru dan kasut hitam termasuk lah lencana dan ntah hape2. Ralat jugak aku nak kuar duit beli bag lagi. Walhal, dirumah byk sungguh bagpack free dari company, belum campur lagi beg2 yg lama dia tak pakai tuh. Aku cuba berkompromi dgn kakak untuk gune jer beg yg ada. Muka mencuka kelat bila aku ckp begitu. Lalu, aku menawarkan untuk menjahit semula beg tu...DONE. Hari Isnin, hampir jam duabelas, kakak menelefon. Ma, beg dah koyak lagi!. Aku sarankan dia pakai beg RH yg ada tpi katanya x dan nak memunggah takut2 uncle sampai sekejap lagi. Mengendong la dia beg tu ke sekolah. Malamnya, ayah keluarkan beg lama. Beg galas dokumen ku yg lama. Beri pda kakak untuk bwk ke sekolah esok. Dlam hati dan muka yg kelat lagi dia ambil beg tu..rela dalam paksa!.

Semlam kakak ada KOKO, pukul 10 lebih dia menelefon aku komplen sakit perut. Aku kira itu gastrik dia lah. Resmi kakak, kalau tak makan langsung tak makan...kalau makan langsung tidak ingat dunia.. mgkin perutnya terkejut..lalu minta izin untuk tidak ke sekolah. Terdetik di hati aku mgkin ini protes. Tpi aku tak mau mengeruhkan keadaan aku iyakan ajer. Lewat petang, aku menelefon kakak just to check mcmana dia...khbarnya sakit dah berkurang. FullSTOP.

Smlm jugak adalah hari Ayah dapat overtime...mmg gitulah selalunya sama ada OT atau gaji ayah akan melayan kehendak anak2nya..nak makan apa...ckp saja pasti dapat. Lepas mengetuk aku di Mc D ujung mggu lepas, kali ni mereka melonjak2 nak makan KFC pulak!. Beruntung anak2 zaman sekarang. Zaman ku dulu, waktu Panen (potong padi) jer which setahun sekali dapat kuar sama2 bapak mengeteh kat kat Yaakub jer. Perkena mee goreng berharga RM1.20 masa itu (28 tahun yg lalu) bersma teh yg harganya mgkin sekitar beberapa sen saje..

Keluarlah kami berlima ke pekan. Kesiankan kakak, aku lupakan sekejap pasal RM aku layan dia memilih beg apa yg dia mau.. Hasilnya bag pack berharga RM29.90 jadi pilihan. Masa aku sekolah dulu, beg paling mahal ku mgkin berharga kurang dari Rm5 jer...itupun dipakai bertahun. Ada ketika, aku cuma amik beg balance2 kakak2 ku...tpi pandai jugak aku sekolah..hehehe

Puas hatinya ternampak di raut wajah selepas aku beri note Rm50 untk membyar. Sempat jugak dia merembat pencuci muka. Sejak2 di sek men ni, kakak ada bermcm demand. Belum lagi lipstick, perfume dan segala mala syampu...namun dia juga pandai menyimpan duit2 upah mengemas rumah utnk beli barang2 yg dia mau...biar dia pandai berdikari..aku mau dia tau, sekiranya mau kan sesuatu, dia harus memberiku sesuatu.

Sejak bibik dah takde, semua keje rumah kami kongsi. Yg kecik2 buat perkara2 mudah spt buang sampah, kemas tuala ditmpatnya ataupun masukkan baju kotor ke bakulnya. Kakak jugak tak terkecuali. Bahkan tugas dia hampir 40% dari segala tugas dirumah. Yg pasti kakak dah makin matang. Segala keje rumah tak perlu ingatkan selalu (walaupun kdg2 kena bebel dulu), spt semlam balik ke rumah aku dpat lihat rumah kemas, kain dah berlipat dan diletak di almari, dapur tersusun..takde pinggan kotor di sinki..takde makanana basi di tudung saji...:)

Kerapkali jugak bila balik kg, pujian dilayangkn pada kakak. Rajin, berdikari. Cumanya pujian itu disampaikan padaku atau pada ayah jer...Biar dia rajin..dia anak sulung. Jadik contoh. Walaupun kdg2 ada ketika aku naik angin juga dgn temper tantrums nya pada adik2.
Pelajarannya di sek men pun makin meningkat, walaupun sbok layan FB, sbok layan segala mala artis2 pujaan taylor swift, lady gaga dan ntah sapa2 lagi. Belum lagi sbok dgn keje2 rumah yg mmg dh jadi rutin dia..mgkin berkat aku sering ingatkan dia..buat segala benda dgn ikhlas, tanpa rungutan, pasti jadi kepuasan...pasti jiwa tenang. Alhamdulillah.
Zaman ku dulu,aku sering jadi mangsa bebelan CNN mak. Masa tu aku mmg malas. Malas serba serbi. Anggapan aku masa tu, aku ada 2 kakak..jadik tak perlu nak sebok2 di dapur..tak perlu sebok nak membantu serba segala...masa aku di usia kakak byk ku abiskan maen layang2..main pondok2..or main guli. Ada ketika aku dan adik menggagau ikan atau berkubang di parit atau di bendang. Aku benci dgr mak membebel masa tu..aku salu lari, mengelak hatta menutup telinga kalau mak stat membebel.
Skg aku tau...bagaimana rasanya. Bagaimana mak yg tak pernah fed up membebel..kerana bebelan mak itulah, aku jadi apa yg aku ada sekarang...kerana bebelan mak lah, sampai sekg aku tak pandai tido melengkar hingga tinggi matahari...sbb bebelan mak lah, aku jadi menantu yg paling terer memasak....Dan sbb bebelan mak itulah, aku mendidik diri aku..mendidik kakak untuk jadi sebaik2 wanita. Yg pandai serba serbi insya Allah.
Cuma yg beza, aku lebih terbuka dgn kakak. Aku gunakan pendekata psikologi dgnnya.. kerana itu dia tak segan atau malu nak bercerita apa saja. Aku layannya seperti kawan...aku bagi kebebasan dia ber FB (walaupun aku masih mampu memantau dan mendelete mereka yg aku rasa tak semenggah), ber HP. Kakak mmg senang di ajar..dari kecilnya begitu. Tak byk masalah..senang dijaga. Aku cuma harap kakak ada semangat yg kuat, semangat yg kental (mcm aku)...yg tak mudah menyerah kalah (baru sikit jer aku nampak).. Inilah salah satu cara aku menghargai kakak yg byk membantu aku dgn keje2 rumah...dgn memenuhi keinginan dia..selagi tidak melampaui batas..............

No comments: