July 6, 2010

Macam2 hal.....yg penting hidup mesti jujur...

Kat off aku ni, dorang hire satu minah part time untuk dtg waktu petang, cuci2 off, cuci cwn pinggan mangkuk. Dulu2 minah tu buat dua org. So happen masa tu lah aku berkenalan dgn Kak Nor nih. Kak Nor ni org nya lembut, humble dan tak suka bising2. Manakala si minah Liz tu pulak berlainan sgt2 perangai dia. Selain ckp kuat2 sampai satu bangunan bole dgr dia juga suka terlebih baik - ckp bodek giler. Tu yang aku tak tahan tuh.

Depa dua orang ni keje kat company cleaning services yg buat keje2 pembersihan kat bangunan aku nih. Jadik dorang buat keje2 kat off aku ni kira side income. Mula2 aku ingat si liz tu yg supervisor and Kak Nor tu cleaner rupanya tak. Kak Nor tu Zone Supervisor and si Liz tu report kat dia. Maklumlah gaya terlebih kan, jadik suma org ingat begitu.

Sbb keperibadian kak Nor yg humble tu buat aku selesa berkwan dgn dia. Since the first day dorang buat cleaning kat sini- Jan tahun lepas, kami terus jadik rapat. Mcm2 benda kami kongsi bersama..makan..apa2 jer. Kdg2 aku tak bwk duit pun aku bole loan kat kat Nor dulu. Begitulah akrabnya kami sampailah pada awal tahun baru ni Kak Nor kena transfer ke tempat lain tp kami masih sekali sekala jumpe..telefon or sms.

Masa aku baik dgn Kak Nor, mmg mcm2 cerita aku dgr pasal si Liz. Semuanya yg kurang enak didgr. Si Liz ni suka menipu org terutama cleaner2 indon yg taktau apa tuh. Kdg dia sanggup tipu dorang untuk bayar or bg duit pada benda yg tak wujud pun. Yg paling sadis, indon2 tu suma nak amik duit kat ATM tak pandai. Jadik dia pi kumpul byk2 kad atm dorang and tolong amik. With that, dia amik each of the card tu RM10. Kesian ler indon2 tu semua dahler gaji dorang kecik dia amiknya pulak. Tu belum lagi citer ketidak amanahan dia untuk menyampaikan barang2 pun. Pernah sekali kat off kami ada training, jadi byk lebihan makanan dari training tu si Jenab bagi kat dia. Dan suruh dia kongsi dgn Kak Nor. Yg kelakarnya makanan tu sampai kat bilik rehat dorang tapi dia sapu sendiri!. And ada part time job untk cuci karpet kat one of company kat building nih..so si Liz ni suh kak Nor dgn satu cleaner indon utnk cuci. Hari sabtu seharian Kak Nor dgn cleaner tu cuci. Janjinya payment RM800 akan dibahgi dua, bila keje dah siap...hampir 2 minggu, payment tak dapat2. Bila kak Nor tnya dia kata payment belum terima. Tuhan tu maha kaya kan. Satu hari driver company tu tnye kat kak Nor, sudah dapat payment ke untk cuci karpet tuh....tekejut ler akak nih..rupanya kwn tu dah dpt payment lama tpi dia makan sendiri..dahler tak bgitau, keje pun haram tak buat, dia tergamak makan sendiri pulak tu?..Masya Allah. Lepas kak Nor gertak2 dia, akhir nya dia bayar jugak..tupun bkan RM400 seperti di janji...kurang dari tu..cleaner indon yg dia janji nak bagi 100rm tu dia bagi 20rm ajer!. Kesian pnya pasal, Kak Nor tambah duit dia RM50 bg kat cleaner tu...ish ish...

Dgn mulut jahatnya si Liz pun buat cite mcm2. Yg pasti bg aku dia mmg pandai buat drama. Pandai buat citer..ye la kan sbb pandai menipu maa. Sepandai2 tupai melompat akhirnya..tersungkur jua. Sepandai2 menganiaya, Allah membalas jua. Dek kerana mulut nya itu dia dapat balasan. Kisahnya kat sini ada security guard playboy yg bermain cinta dgn bdak kat gomen off next block tu. Sbb mulut jahat si Liz ni, dia dok bgtau bdak pempuan tu yg security guard tu cuma nak maen jer. Apalagi, minah tu kadar segera report kat buah hatinya security guard yg berpangkat 3 paku tu weeh....disitulah derita si Liz bermula...Mgmt building ni dah kuar surat untk halang si Liz ni datang ke bangunan nih...mgkin dah tau nasib dia kat sini kurang baik, Liz dah bersiap sedia, dia hangkut segala mala barang2 dia dan barang2 org lain termasuk barang2 building ni pnye....apalagi mengamuk ler management building ni semakin havouc. Belum lagi barang2 company yg dia keje di hangkut..pendek kata 2 lori lah jalan...lepas dari tu company cleaning tu transfer si Liz pi tmpat lain. Katanya nun jauh kat ampang tuh...and liz khabarnya berenti keje terus.

Pun begitu, si Liz ni masih lagi continue buat part time dia kat off aku. Si jenab pun dah dimaklumkan by mngemtn building, tp jenab mgkin nak tunggu sampai cukup bulan ni kot. Sbb vacuum yg dia guna buat part time tu company cleaning yg pnya, Kak Nor datang amik. Mengamuk sakan minah tu. Dan dia jadikan aku sasaran. Jenab pun ada dtg tanya aku sapa yg bagi vacuum tu..aku mengaku aku yg bagi sbb tu hak company lgpun si Liz dah tak keje kat company tu dia tak berhak guna barang...(dah ler barang lain suma dia songlap)...dgn bengang si Liz dtg ptg tu bwk vacuum baru..ada aku kesaah?..dia mmg bengkek giler gaknya dgn aku dan anggap aku ni barua kak Nor..tp aku wat bodoh jer. Selama ni pun aku tak berbaik2 pun dgn dia..cuma dia yg terhegeh2 kat aku. Siap buruk2 kan Kak Nor masa kak Nor kena pindah tu..aku tak kesah..aku tak amik port pun. Cerita dia tu kalau aku sampaikan kat Kak Nor sure jadik gaduh..jadik aku decide tuk diam2 jer..biar aku , dia dan Allah jer yg tau kan...

Sekarang nih, jenab mmg berura2 nak carik org lain ganti kan si Liz...padanlah muka dia. Hidup selama ni menipu, menganiaya org kan..sekarang ni terima balasan. Dgn takde keje tetap mengharap part time kat sini, lepas jenab terminate esok mana ler ko nak pi kan...for me, aku diam jer. buat tak tau..dia tunjuk protes tak mau vacum tmpat aku dia pnye pasal ler kan............................
Yg pasti, kita hidup ni kena jujur..jgn asyk menipu org jer...kadang2 Allah balas tu dari segi lain..Patutlah selama ni asyik tak cukup duit jer kan...Tak berkat !!..amin..berenti2 lah aniaya org...kita hidup ni tak lama..mcm roda.....

No comments: