September 21, 2010

Raya punya cerita

Sekadar melepas lelah dgn kesibukan kerja lepas bercuti panjang nih, aku rasa akan terasa release sedikit tension kalau dapat take a short break org kata.

Raya masih berjalan. Tahun ni, honestly aku sgt2 enjoy beraya di rumah mertua berbanding rumah mak ku sendiri. Kenapa?.  Ia sesuatu yg sukar diluahkan dgn kata2. Tapi aku pasti org2 yg rapat dgn aku tahu kenapa aku katakan sedemikian.  3 hari di rumah mak di kg kurasakan begitu lama.  Ku rasa begitu bosan sekali.  Aku tak tau kenapa mak menjadi begitu. Pada aku dan akak, mgkin itu sesuatu yg Allah bagi bagi setiap perbuatan, tingkah laku dan kata2 nya terhadap arwah bapak maybe?.  Sejak bapak meninggal, aku tau jiwa kosong, fikirannya bercelaru. Tidor malamnya terganggu.  Dia akan mula merepek dan meraban membebel perkara yg bukan2..kenapa yek?.  Aku pun tak tau. Yg pasti skg, aku bukan tak mau balik kg jenguk mak pun, cuma paling lama aku bole tahan ialah 3hari. Selebihnya aku mula tension, merasakan sekiranya makin lama di kg makin byk nanti dosa aku pulak?.  Susahnya nak jga hati org mcm mak.  Dia cepat berprasangka buruk suka menafsir benda2 negatif seblum benda yg sebenar terjadi.

Sungguh mmg aku paling rapat dgn dia, bahkan ramai org kata aku dan abang ngah anak2 kesayangan mak, hakikatnya aku tak suka.  Bagi aku itu hanya akan mewujudkan double standard pada adik beradik yg lain.  Mak akan membebel tanpa henti atas perkara2 kecik. Ada masa bergaduh dgn amal dan delin mcm bdak2 kecil.  Mgkin mak nak jadi mcm arwah nenek?...Arwah nenek dulu seblum mendpt penyakit nyanyuk begitulah kelakuannya.  Aku dgn Kakak sgt takut kalau2 mak sakit terlantar. Bukan kami tak mau jaga..insya Allah kami akan. Cuma, mak takde sifat sabar yg tinggi...harus sering keluar perkataan maki hamun dalam tutur katanya...itu yg kami takutkan benarnya, bagaimana dia menerima ujian Allah kalau ditakdirkan begitu.. Arwah bapak seorang yg tenang dan sabar..justeru ketika 4 thn terlantar, tak pernah aku dgr dia mengeluh bahkan memaki hamun..di akhir2 hayatnya dia hanya berdiam diri, seolah tau saat2 dia akan pergi dari kami.  Tpi mak?  semasa dia menjaga arwah bapak, dia sering merungut2, menyumpah2 bahkan aku selalu dgr kadangkala perkataan maki  hamun jer yg kuar dari mulut dia?

Sungguh aku terkilan.  Seblum raya, aku belikan mak kek lapis betawi. Mahal harganye ..hampir seratus ringgit sekilo.  Tujuan aku  hanya satu..aku tau mak suka kek tu...tapi, apa mak buat??. dia nak distribute kek tu pada abang long yg tak pernah peduli pasal dia?..sungguh aku dan akak sakit......Mak sedikit tak mau menghargai yg kek itu aku beli dgn harapan dia dapat makan puas2...ni tak? entahlah...byk lagi benda yg aku nak luahkan tapi tak terluah dek kata..bimbang pulak org salah erti.  Yg sebenarnya berat mata memandang dan telinga yg mendengar, berat lagi bahu kami yg memikul.

Raya pertama aku tolong akak sbb ramai org dtang. Tu pun mak tak abis2 membebel. Ada sajer benda yg tak kena. Malas melayan kami diam jer.  Dek kerana abang ngah ada, aku biar jer dia yg melayan sbb kami semua sibuk didapur.  Sebagai anak2 kami tak pernah harap mak nak buat apa2 pun di dapur.  Duduk jer lah, rehat. Tp mak berprasangka. Dia ingt kami tak suka sbb dia tak buat apa, lantas dgn kaki yg sering sakit tu sbok mengangkat air kesana kemari..sudahnya merungut, membebel dan memaki diri sendiri...

Biasanya kalau beraya di Johor, pagi raya kami akan sebok mengadakan sessi photography..tapi tidak di rumah mak.. tak ada org peduli pun nak bergambar bersama2 mcm masa arwah bapak ada dulu.  Yg kami perempun masing2 jugak sbok di dapur.  Petang raya kedua, aku dah balik ke rawang.  Tak kuasa rasanya aku mendengar mak membebel2, melabel amal dan delin sebgai bdak degil!.  Pukul 5 ptg aku cabut!.  Seblum balik aku sempat mohon ampun maaf dari dia..dalam hati, aku berdoa moga2 mak di beri sinar dan hidayah agar dapat sifat2 mahmudah dari dalam diri dia tu...agar sifat2 mazmumah dia hilang terus.. Seburuk mana perangai, kelakuan dia..dia tetap mak kami.

Raya kedua selepas maghrib kami jalan bergerak balik ke rumah SP di Johor pulak.  By the time kami tiba dah pukul 1 pagi.  Mak mertua dah menunggu.  Dah disediakan untk kami tempat tidor jugak pun!.  Betapa gembiranya dia sbb kami balik ke sana dan bercuti dgn lebih lama.  Di Johor, mcm biasa.  Segalamala barang basah keperluan kami beli mcm biasa.  Aku dah malas nak fikir dan malas nak berkira.  Aku rasa kalau semua kita buat dgn rasa enjoy dan ikhlas, pasti kita rasa tenang.  Betul!.  Aku tak kisah pun bangun awal dan siapkan sarapan pagi.  SP sentiasa menolong aku kat dapur. Bayangkan 5 hari aku kat sana, suma isi rumah bangung tido jer..sarapan dah siap!.  Yg pasti mak mertua sgt suka. 5 hari, dgn lima menu berbeza untuk sarapan. Ada nasik lemak, ada mihun. Kadang ada mee goreng...paling tidak cucur bilis cicah sambal tumis.  Sungguh penat sikit, aku rasa happy rasa puas. Duduk dirumah SP aku rasa sungguh tenang.  Jiwa aku sungguh aman dan damai..tak ada dgr maki hamun, takde dengar bebelan..bahkan tak pernah sekali mulut mak mertuaku  bersuara atau melabel cucu2 nya dgn apa2 panggilan pun.  Itu beza antara mak dan mak mertua ku!.

Hubungan saudara mara keluarga SP jugak sgt kuat. Dorang sgt rapat. Hari raya, kami mesti pergi menziarah rumah sedara mara dia. Tahun ni hampir 30 rumah sedara mara dapat kami pegi.  Harus, semua kebiasaan tu dah jadik tradisi. Bukan macam sebelah aku.  Mak dari dulu mmg tak pernah peduli kami kenal ke tak sedara mara dia.  Percaya tak, yg kami sampai sekarang tak kenal sepupu2 dari belah adik beradik mak..kalau kenal pun ada lah 2-3 kerat.  Selebihnya suma sedara belah arwah bapak.  Sepupu dari belah2 bapak je yg kami rapat.  Hari raya, mak cuma ikut pergi beraya ke rumah Pak su (adik arwah bapak), selebihnya dia TAK NAK.  hatta rumah kakak kandung nya sendiri.  Bahkan yg aku tak berapa gemar mak mcm menghasut kami supaya jgn pergi beraya ke rumah sedara2 mara bapak yg lain.  Masya Allah..kenapa agaknya mak jadi gitu?. Dulu masa arwah bapak ada, merata kami bawak beraya. Masa tu kami ada Van, bapak suka sgt kalau dapat pergi beraya mcm tu. Masa tu mak tak pernah bantah pulak???. Ikut jer. Mgkin takut sama arwah bapak?..

Masa di johor, anak2 pun suma suka dapat kenal sedara mara dorang. Sepupu sepapat, anak sedara, cucu2..suma dorang kenal.  Tahun ni pulak koleksi duit raya paling banyak kata anak2 ku.  Mujur aku dapat hidup dgn SP.  Belajar cara hidup keluarganya yg nyata lebih lebih baik dari belah aku.

Macam aku ktakan, kalau ikut kan hati aku mmg geram dgn perangai dan kelakuan biras2 yg lain. Mana tak yg hanya tau makan, tak reti basuh pinggan. Tak reti kemas meja lepas makan..bagaimana dorang..begitulah anak2 dorang jugak!.  2 x 5. 

Kalau aku terlampau memikir perihal dorang, mmg lama2 aku yg jadik sakit jiwa..jadik aku biarkan jer berlalu suma tu. Yg mana nak balik ke KL..menapau segala makanan yg aku masak dan hanya meninggalkan kami yg ada dirumah untuk dapat makan sesenduk nasik lemak sorang, mana yg datang cuma bawak perut, mana jugak yg datang buat bodoh...tak taulah. Kesian jugak aku kat mak mertua bila dia mengadu si anu begini, si anu begitu...apa lah daya aku?..cuma mendengar luahan dia.  Yg aku pasti, mak mertua aku jadik sangat gembira bila aku sekeluarga balik sana...mgkin sbb keikhlasan aku membuat segala keje rumah?, memasak untuk seisi rumah? atau berbelanjar barang2 pasar walaupun yg lain buat tak peduli?...entahlah...aku cuma nak dia sentiasa senang dgn aku..tak kira di mana...ku kira, atas keikhlasan aku sekeluarga tu menjadi sebb kenapa rumah kami sentiasa jadik tumpuan untk dorang dtang?...ataupun kerana SP sentiasa menjaga hati maknya sebaik mungkin berbanding abang2 nya yg lain?.. Hanya Allah yg mengetahui....cuma yg aku sering terfikir..kenapa lah mak tak bole jadi seperti mak SP?............

Wallahu Alam..hanya Allah yg tahu. Mgkin Allah nak menguji kami agaknya?...

No comments: