December 23, 2010

Pampered your self...you deserved it

Acap kali, aku rasa bukan aku jer bahkan semua wanita berstatus ibu2 berkerja ni selalu melupakan keinginan dan kehendak diri..demi keluarga, lebih senang citer demi anak2 lah. 

Dulu, masa bujang2 gaji tak seberapa banyak mana. Tapi masa tu tak ada komitment selain nak bayar sewa umah, makan dan tambang bas.  Bagi duit kat mak pun masa tu kadar mampu jer..Tak banyak tpi adalah sikit.  Masa tu x yah dok pikir nak bayar duit keta, belanja dapur, bil2..utang2 kad kredit, duit kutu, duit sekolah anak dan macam2 lagi.  Hidup sangat freedom masa tu.  Time dapat gaji jer..wah shopping sakan beli jer apa ku mau.  Sungguh masa tu jumlah gaji kecik tp dek kerana misc tu suma tak de, still bole survive tu.  Aku ingat lagi gaji aku yg pertama masa tu dalam empat ratus ringgit jer..ye lah 20 tahun yg lalu kan..aku beli setiap satu org ahli rumah aku sehelai baju baru.  Masa tu aku rasa bangga siot sbb buat pertama kali aku beli barang untuk org tua aku.

Masa berlalu pantas, aku dah stat hidup berkeluarga.  Masa anak satu agak susah jugak lah. Ye lah baru2 nak memulakan hidup org kata. Sedikit demi sedikit taraf income meningkat sampailah kami mampu beli sebuah rumah kecil dan sederhana, sebuah kereta 2nd hand dan anak2 pun dah bertambah.

Lepas ada anak 1,2 dan seterusnya 3 makin besar komitment.  Dgn perbelanjaan susu, pampers dan sebagainya.  Masa budak2 kecik dorang x reti demand. X reti nak minta Mc D of KFC pun. Makan apa ada.

20 tahun berlalu, anak2 dah makin besar, Alhamdulillah rezeki makin bertambah.  Dan aku sedikit demi sedikit memanjakan diri sendiri.  Setiap kali gaji, kalau aku ada rasa barang aku nak beli aku akan beli.  Biasanya x tiap bulan pun.  Mgkin 2-3 bulan sekali.  Hatta, baju keje pun aku shopping setahun 2-3x jer. Tp sekali shopping mmg all out.

Keutamaan masih lagi pada anak2. Samada makan pakai dorang, persekolahan dan keperluan meka tu. Tp since ada lagi lebihan wang tu ada lah peluang makan angin bawak anak2 dan keluarga.

So, semalam lepas lunch dgn Zas kat KLCC, dia ajak aku meneman dia ke Mark n Spencer. Katanya dah berkenan kat selai baju kat situ..Mmg, baju kat situ cantik2.  Lebih2 lagi kalau body still ada figures, sesuai sgtlah beli kat situ. Harganya hmm mcm biasalah what do u expect kan.

Niat zas nak beli selai tu dah terjadik dua helai.  Baju yg dia suka tu mmg cantik, tp aku nampak ada satu lagi g cantik jugak so aku suggest kat dia pi fittings...Fair enuff...she loved both baju tuh.  Masa dia tgh fittings tu aku dok tunggu kat tepi cashier tu.  Aku nampak satu makcik ni..agak bergaya..aku kira dalam umur 50++ gtu. Tgh dok memilih2 baju dgn sepasang anak dia yg nampak cam teenager dah dan hsbd dia..Aku rasa mereka bukan org sini..probably Brunei berdasarkan pada cara dorang bertutur tuh...U know, dia grabbed jer baju tu cam pilih t shirt kat kedai bundle tuh...knowing the harga kan..ish ish.  Lepas dia nak bayar tu aku rasa ada ler dalam 7-8 helai blouse..yg mmg cantik2..  So akuleh dgr sebijik2 cashier tu kata kat dia berapa jumlah suma..toinggg!!! RM800 lebih oooo...the best part, aku ingat dia nak kuarkan CC..rupanya dia kuarkan cash ko..haaa...gedebuk note seratus tuh...see?.  Maybe dia x fikir byk pasal harga, maybe dia ada byk duit, golongan bangsawan dan ada2 barangkali??...Tapi hakikatnya...dia beli mengikut apa yg dia nak..apa yg dia rasa cantik to her...regardless ye, mak cik ni paka tudung tu..

So, masa Zas nak bayar her baju total of RM308, Mcm cuak jer ..maklum lah that amount kan?....Tp aku sound kat dia, sesekali we deserved it ..We work so hard every min and we deserved on every cents we earned kan??..No need to feel guilty..duit tu camne pun akan abis jugak...Since dulu dah jerih dia sacrified for the children kan..now its the time to pay it back...just pay it to our self!.  We walked out of Mark n Spencer sbb masa dah suntuk..the fact is, Zas gembira sbb dapat beli baju2 yg dia suka..aku tumpang gembira sbb dia gembira..dan both of us sgt gembira sbb this is the payback for our hard work this month... :)

This month, aku cuma belanja diri sendiri ku dgn 2 pasang kain baju kurung corak songket.  Selebihnya aku beli tupperware..Entah nape, giler tupperware aku kalau sekali datang.....abisss!!...True enuff, this month aku spend beratus to get all my tupperware idaman!..huhuhuhu...

Teringat aku akan salah sorang kawan aku yg mintak aku buatkan cekodok bawang dgn sambal bilis untuk dia bberapa bulan yg lalu....aku pun silap, pi letak benda2 tu dalam tupperware dgn harapan dia dapat pulang balik...harapan tinggal harapan.  Entah camne ketiga2 tupperware aku tu HILANG...gone tak tau mana..ada jugak dua tiga kali aku hint pasal tu kat dia.  Dua tiga kali gak dia kata nanti dia gntikan aku yg baru....tpi tu lah kan, kadang2 org tak mau faham yg aku sgt sayang kan tupperware tuh..sbb benda tu limited edition, mmg tak ada lagi kuar...tapi apakan daya aku kan?..aku anggap benda tu tak ada rezeki..cuma lepas tu aku beringat....NEVER bagi org makanan guna tupperware lagi..Gunalah TIPUWARE jer.......well, its mine and have right..betul tak?...

Takde rezeki..maybe 3 hilang..30 lagi aku nak dapat kan?..You never know..Insya Allah





No comments: