January 17, 2011

Sakit..

Aku ni dah stat sakit tekak dari mggu lpas lagi. Tp menjadik semakin teruk sejak ari khamis lepas. Niat hati nak meng MC kan diri tpi kan..awal Jan nih,  Bon lum dpat, increment pun lom, jgn buat pasal kasik rosak itu KPI. So aku tahan jer lah. Afterall bukan teruk pun cuma batuk2 jer lah. Ari jumaat tu aku blah awal. Awal pun kul 5 jer. Jenab agak bising..aah persetankan dia lah.

Jumaat malam tu mmg aku totally out lah. Kepala sakit, tekak perit. Badan2 rasa sengal2 jer.  So aku bantai jer tido awal.  Aku tau SP aku tu hint2 jer. Tp since aku sakit, ada aku peduli.  Biar pi dia. Tido sensorang.  Sabtu tu bangun awal solat subuh dan sambung tido balik.  Sedar2 dah dekat pukul 10 pagi ko. Sungguh tido mati, tak pernah aku buat gitu. Bdak2 pun sama pengsan.

First time lah, kami tak kuar ngeteh for bekfast sabtu tuh.  Lgpun malam tu aku dah masak 4pket nasik impit. Sabtu tu aku buatkan jer kuah kacang dgn lemak lontong jawa style.  Lontong jawa kata org kat tmpat aku. Sbb kuah lemak dia cuma ada suhun,pucuk, kacang pjg, mee siput dan sikit kentang n karet yg dipotong kecik2.  Kuah lemaknya pulak ada sedikit ketumbar + kunyit. Pucuk tu kena goreng dulu. Pas tu baru lebur kat santan tuh.  Kena makan dgn kuah kacang baru ler kick. Rasanya x leh nak citer.  Nantilah bila2 raya aku buat so korang datang umah rasa yek.

Aku dah ckp dgn SP aku malas nak masak for lunch jadik aku masak pagi tu jer. Lontong, goreng ayam berempah sikit.  SP tu mmg perut purely jawa makan nasik kan. Nak tak nak tanak gak nasik sikit.  Aku gorengkan sikit cokodok bawang sekali.  Jadi dari pagi-mlm tu ler mende yg dorang suma makan.  Fair enuff, bdak2 suka sesgt. Sbb dapat makan kuah kacang + kuah lemak ada nasik impit. Bak kata delin Sangat sedaaap!!.

Mlm tu sambung lagi lepaks2. Sejak2 Jumaat tu Astro beyond dah pasang..I tell u syiok giler ngk HBO. Gambar cantik cun giler2 pnye. Mlm tu layan citer apatah sampai lewat tido. Dalam kul 1 kot.  Movie gak tapi lupa tajuknya. 

Ahad pun sama bangun solat then tido balik. Tugas aku nak kejut SP dan kakak for solat kan..then bum lagi sambung jemaah tido. Sedar2 dah kul 9.30am. X leh jadik kerah suma isi rumah pi ngeteh.  Pekena teh tarik tu yg penting.  Pi bekfast beli lauk2 sikit then balik umah masak. Aku cuma masak sup tulang, wat sambal kicap. Kangkung belacan dan acar nenas + timun. Seronok dpat tgk anak2 makan bertambah2. Berselera sungguh dorang.  Aku mcm larat tak larat jer sbb badan rasa lemah, mana tak dah bebrapa malam tido x bape selesa sbb batuk non stop. Dah pi klinik abskan antiobiotik tp still tekak aku  ni sakit semacam.  Tghari aku amik ubat batuk dan bantai tido sampai kul 5 lebih. Kecuali delin sumanya pensan..

Smlm gak, Kakak tolong lipat kain, basuh kain dan gosok baju sekolah utk adik2.  Aku ingat nak suruh dia gosok baju keja aku dgn SP sekali, tp dari kul 8.30-10 baru siap kesian pulak aku. Sudahnya kul 10mlm aku sambung gosok baju keje aku tuk stok 3 hari dgn SP sekali. Aku suruh bdak2 tido awal sbb nak sek. Kakak pulak nak pi KOKO kena kuar 7.45am.  Yg kelakar akibat tido lama sgt kot, amal x leh tido. Dah dekat kul 11 kuar masuk jer.

Sambil gosok aku tgk astro prima citer tajuk La Iqra ntah hape. Pelakon dia si Sh Amani dgn Zack tu. Citer dia best. Pasal pemuda christian yg mencari ketenangan jumpa n bercinta dgn amani.  Sambil gosok baju aku tgk gak dgn SP. Best citer dia. Tp memikirkan esok nak keje aku siap kan gosok baju dan terus siap2 nak tido. Nanti ari minggu sure ada ulangan aku nak tgk balik semula.

Akibat tido lama sgt siang, susah gak aku nak tido.  Lately ni aku mimpi ntah hape2 time tido.  Mimpi2 pun kena kejar, nyorok daki bukit..siap pemandangan ala HD lagi  (dasar sgt kan taksub dgn Astro HD sampai termimpi tu).  Aku terjaga bila jam bunyi kul 5.30am..bergegas bangun dan siapkan masak apa  yg patut...........letih, ngantuk pun  ya. Masa pi keje pagi tadi aku ingat SP x perasan aku tido kat atas moto rupanya dia tau. Nasib la kan, dgn bdan yg kurang sihat, tido x cukup tak dapek nak nolong. 

Tapi dalam sakit2 aku pun aku gagahkan jugak tukar cadar bilik ko. Boring asyik tgk itu jer dan cukup masa nak basuh pun. Aku giler cadar set..berset2 aku beli. Bermacam bunga kaler dan jenama..bila bila suka aku tukar pink..pastu boring aku tukar merah pulak, pastu belang2 pulak..laen bulan kotak2 pulak...suka ati aku nak tukar apa kaler aku  nak..SP Ok jer. Janji cantik dan kemas .tak kisah lantak kale apa nak letak//  Aku mmg make sure bantal tilam aku cantik jer. Biar gitu.  Bilik tido penting u ools. Selain dari kemas, kena la sentiasa bersih..teratur dan tersusun..kalau ada bau2an wangi lagi bagus.. Kdg2 pasangan kita tu x kisah pun bersepah (katanya ler kan), kain tak berlipat..bersampah..tp kita kena pastikan gak kemas bersih dan teratur ye ..Ini pesan penaja dr Robiah....biar benda tu jadi priority pertama selepas kebersihan bilik air dan tandas kan....

Supaya aku fikir idak ler besok2 kot2 SP ungkit aku x pandai urus pulak kan?..u never know . Masa suka sayang sumanya ok ok jer..bila dah tak suka sok ada jer benda diungkit. Jadik aku x mau benda tu berlaku biar aku make sure everything tip top ye dak.  Sekurangnya tak de modal utk org lain amik kesempatan.  Kalau semua cukup, suma tip top terjadi jugak..then tu bukan salah kita ....berserahjer lah. Allah maha mengetahui.

Pe pun aku syukur sgt, sbb kakak ada, SP ada. At least aku tak sihat ada org nak tolong. SP leh picit2 pala, sambil urut2 kaki. Sapu2 vicks kat belakang atau pun amikkan air ke ubat ke.  Anak2 lagi ler. Kalau delin dgn amal risau sgt aku terbaring jer kat lam bilik..kejap2 kang check..tanya mama demam ke?..nak air? nak nasik?..nak apa?..dorang dua ni mmg bagus sgt2..like father like kids orang kata...tu yg rasa cam nak demam selalu tuh..(ish ish mulut...)

Kakak uruskan baju2 semua. SP tolong pulak uruskan kat dapur. Basuh pinggan, kemas, lap2 meja dan apa  yg patut.  Kalau aku tak sakit pun mmg dorang akan tolong gak. Sbb tu aku kesian kalau kakak mengamuk bila amal dgn delin  menyepah balik kain baju yg dia dah kemas. Penat weeh.

Knowing delin, hobi nya bersepah, tak tau nak ckap apa lagi kan.  Yg pasti aku la ni mmg looking forward sgt to weekend, cuti umum, cuti sek, cuti panjang, Mc ke..dan apalagi yg sewaktu dgn cuti. Sbb aku rasa bila coti x yah ler rushing2 cam selalu...dan yg pasti, sejak hall kami dah lapang losong ni, senang pulak nak kemas Hall tu. tak yah nak pening sapu bawah sofa ke apa..Tp aku kena jugak carik sofa tuk layan tgk tv nih. X leh jadi dok kat lantai...sakit belakang ooi....

Cavenzi..on the next list.....

No comments: