February 16, 2011

Keinginan Vs Keperluan


Aku rasa tiap orang mesti ada keinginan kan.  Nak kan sesuatu utk diri sendiri.  Tapi harus tanya balik pada diri, pada hati, pada akal perlu ke tak mende tu. Betul tak?

Aku dalam dilemma.  Ada satu benda tu mmg dah lama sangat aku nak miliki.  Harganya bole tahan ribu riban gak.  Tapi tiap kali nak proceed jer ada jer halangan.  Kadang duit tu ada tapi sbb rasa tak perlu sgt, niat tu tertahan2.  Aku rasa sejak tahun lepas lagi aku berangan2 nak milikinya.

Ya, aku tau tak harus melayan keinginan sedangkan benda itu idak sgt diperlukan. Tapi, terlintas kat fikiran aku plak, kita dah berkerja keras dgn gigih.  Bila dapat duit lebihan sikit tu, patut tak korang rasa kita pamper diri kita sendiri dulu?. Asyik dok fikir anak2..asyik dok pikir keperluan rumah tangga jer.  Jarang sekali penuhi keperluan diri sendiri.  Ada masa termakan pulak hasutan gini. Lebih2 lagi kalau kawan2 rapat dok cakap benda2 yg sama. Alah, ko dah keje teruk2 sesekali beli la apa ko nak. Bukan selalu pun!!!.  Lemah tul aku dgr ayat2 gini.

Dari org yg lain pulak kata gini : Alah..ko bukan perlu sgt benda tu. Buat apa nak membazir??. Baek la ko simpan duit tu dari buang tak tentu hala.  Kalo bercakp dgn org cam ni..which aku kategorikan kedekut mmg manjanglah dia bagi pendapat gitu ..ye dak?.

Entahlah, aku lum finalise lagi sama ada aku nk beli ke tak. Kalau x beli apa pun duit tu abis gak.  Ada baiknya aku beli something untuk mengubat hati. At least nampak org kata. Lagipun..itu yg aku impikan sekian lama kan..tak salah. Boring esok ko jual kan jer...

Ish ish...aku harap aku bole ler buat decision cepat.  Mula2 mmg seblum aku dgr pendapat org kedekut tu mmg aku nak on jer. Tpi sbb dia lah ckp gitu, langsung aku dah berbelah bagi..cam ne yek?

No comments: