February 9, 2011

My Arabic dah karats...

Mlam tadi lepas buatkan dorang nasik goreng nenas versi MAMA, depa suma makan dgn seleranya. Sungguh agak pedas sikit tapi amal dgn delin tetap tercungap2 gak makan. Aku?. malam tadi aku x makan pun. Aku tgk dan temankan dorang jer. Aku minum secawan teh dgn 3 keping semekut jacobs kerings. Bukan apa, nak cuba kurang2kan makan sambil2 berdiet dapat kan menjga perut yg dah tak berapa selim ni.



Biasalah, ari sekolah mmg lepas dinner je akan sebok dgn keje2 sekolah dorang. Kakak dgn homework dia yg berlambaks2 tu. Tpi dia buat dendiam jer dalam bilik dia. Kalau ada perlu bantuan atau nak tnya apa2..pandailah dia kuar carik aku kat hall. Amal lah yg paling kritikal. Delin??, hmm manjang jer bila tanya ada homework tak?..TAK ADA. Aku check gak beg dia. Tapi mmg aku ada la nampak buku tulis 2-3 yg dia tulis. Yg selebihnya banyak kosong or dia conteng2. Aku x leh nak salahkan dia. Ari tu dia ada kata ustad marah sbb dia x wat homework. Aku tanya napa?..dia kata "alin x tau nak buat..macamana nak tulis??" Well, dah tahap dia mcm tu kan. Aku pun diam jer lah.



Tpi lately since aku bagi perhatian tolong amal buat homework or rather aku yg buatkan!, dia pun nak menyebok sama. Ada buku2 latihan yg tiap kali kuar pi mana mesti si Delin nak beli sekurang2 satu buku. Buku tahap kanak2 tadika. Mengenal no, mewarna tuh, nampaknya delin suka2 buku2 tu dari keje sekolah dia kan. Dia salu mcm tercabar bila aku bagi perhatian kat amal, mula dia pun sbok tanya itu ini.

Ni lah keje sek agama amal..sila abaikan kaki i yg tak berapa cun tu yek...


Malam tadi, amal ada 3 homework. Dua daripadanya sek agama pnye. Dan satu lagi penulisan dan ejaan sek kebangsaan. Honestly kadang2 aku x sabar nak tunggu dia tulis, aku jer tuliskan. Kaler pun sama. Ada sekali tu aku dgn SP yg mewarna. Mana taknya, dia baring2 rupanya dah tertidor terus. Selalu pun mcm tu. Nak taknak aku sudahkan je. Karang pagi mood x mo g sekolah datang harusss jer kan.



Delin tgh sebok gak nak tnya mende kat buku dia tuh..




So 2 homework sek ugama tu, salah satunya bahasa arab. Kena salin dan baca. Sungguh, dulu masa sekolah aku bole dikatakan terror kan Bahasa Arab. Maklumlah sek agama dari tgkatn 1-5 kan. Cuma dh lama sgt nak praktik lupa. Last pun masa kakak jah satu dulu. La ni kakak dah tgkatan 2 bayangkan pnye lama.



Perkataan mudah macam mata (ainun) datuk (jaddun) Ummun (ibu). Ustazah amal suh dia baca, hafal dan salin. Wah berbelit jugak lidah karats dah skill tuh. Alhamdulillah, walaupun dah lama, still not bad. Masih bole baca . Tu yg penting.



Se delin pulak sebok dgn buku dia. So aku ni macam 2 in 1. Kejap pusing kat amal, kejap pusing kat Delin. Yg nyata delin x mau kalah sbb dia mcm cemburu aku bagi full attention to Amal. Aku..cuba sebaik mgkin mengimbangi keduanya.. Bapak dorang?..dia sebok memanaskan enjin keta kat luar tu. Lgpun bab2 Bahasa Arab dan English mmg dia surrender. Kalau bab maths ke..melukis ke mmg aku suruh dia take care sbb dia mmg pandai melukis pun. Harap aku melukis? silap haribulan nak lukis ayam, jadi dinasour pulak kan.



Lepas abis homework, dua2 pun pengsan. Gitulah dorang kalau hari sekolah. Pukul 9 jer dah ngantuk. Aku biarkan jer dorang tido. Pada masa yg sama aku kutip beg delin and amal dan antar ke blik kakak untuk disusun jadual. Berlaku ketegangan sikit malam tadi antara aku dgn kakak. Sungguh mmg aku tak paham remaja sekarang ni. Byk sgt perangainya..Geram aku mlam tadi. Nanti2 lah bila aku ada feel nak luahkan ketegangan tu aku curahkan. Aku kena pikir dan susun ayat camne nak merealisasikan suasana yg sgt tegang tu.



Sungguh, pukul 10 mlm lepas isyak aku rasa ngantuk sgt2. Tapi aku teringat pulak kaen2 kat mesin yg baru siap dicuci tu. SP pulak sebok membalut buku2 sekolah agama amal yg baru dapt semlm..Bab2 tu mmg aku x minat nak buat. Balut buku pnye hal, biar bapak dorang take care..aku x ada skill nak wat suma2 tu ok.



Dalam mamai ngantuk tu aku gagahkan gak sidai kain. Karang harap kakak tu, entah2 lepas aku marah dia x nak buat harus berbau baju2 tu semua. Aku siap sidai kain dalam 15 minit gitu..terus aku mintak izin SP nak tido dulu. SP ? biasalah hari selasa...kalau nak melayan WWF gusti dia tu apa lagi? dah itu kegemaran dia..biarlah.



Sbb my nerv goes upstairs marahkan kakak, it took me almost 10 mins nak lelap..mana taknya kegeraman aku dgn feel dia skg buat otak aku tak berhenti2 berfikir sambil mengomel................

No comments: