February 10, 2011

Puaka vending Machine...








Aku ni bukanlah against the techonolgy tapi kalau technology tu menyusahkan mmg ler beta bengang. Sangat2 bengang. Yg pasti masa pi sekolah amal n delin masa mula2 bukak sekolah tu aku dah terpandang menatang tuh dekat dgn Kedai Koperasi. First thought masa tu aku pikir apa sengal gurubesar sekolah ni dok letak vending machine gini kat sekolah. Apa rasionalnya. Pulak tu betul2 kat depan tempat tumpun suma bdak2 darjah 1 assemble??.



Too Good to be true!!. Now almost hari2 aku rasa tertekan dgr citer amal tiap kali balik dari sekolah. Sbbnya? Delin dok asyik berulang alik kat vending machine tu!. Mana taknya, dia tu mmg taksub sgt2 dan mesin2 masuk duit dan yg sewaktu dengannya. Padehal minum nya tak pun!. Selalu kalau nak odway nak balik kg ke hape, berenti kat hentian RnR tu if nampak machine tu sure terkinja2 nak beli!. End up tak abis. Buang jer air tu. Aku dgn SP pulak mmg jenis tak minum air berkarbonat dan air gas serta yg sewaktu dgnnya for many reason. One of it, aku pnye perut dah nak sampai tahap 4 series ni sensitip. Buatnya minum karang gastrik datang, satu keje pulak.



Tiap hari aku bekalkan belanja utk delin RM2.50. Amal pulak sbb pagi dia sekolah agama means ada 2 session. So aku bekalkan RM2 for each session. Tpi mamat tu pandai. Ada juga dia simpan duit posen2 (syiling) kat lam wallet Naruto dia tu. Selalunya mamat tu mmg jimat. Sek agama belanja singgit. So sek petang ada lah lebihan. Ada la tiga hengget + posen2 tu.



Si Delin pulak mmg aku purposely bagi byk tu sbb dia sek petang jer. Salu aku dgr dan masa aku tunggu amal first few days school tu, dia x ckup duit nak beli makanan dan jajan2...tu sbb aku bagi lebih sikit. Minah tu kalau balik sek pun harus beli asam bagai kat luar pagar tu kan.



Yg tak syioknya, Si delin selalu abiskan duit dia kat vending machine tu. Tak tau ler aku air apa yg dia beli. Yg pasti air gas OK kat situ. Padanlah lately hyperactive dia menjadi2..rupanya bahana vending machine puaka tu lah..Betul la mcm Noor kata, lebih gula akan buat dia more hyper...True lah sgt2 Noor. Aku leh imagine, mesti minum sikit jer pastu buang jer. Dan aku would imagine hari2 dia beli menatang tu sure suma flavour dia dah try.  Mmg nak kena antar surat bantahan kat PIBG ginih.  Mana bole jadik. Tak sesuai bukan kat sekolah ada menda ni..bnyk buruk dari baiknya.  Bahana ni berlarutan dgn mcm2 masalah pda Delin.  Ye lah, delin tu bukan paham..tak tercapai dek akal dia mcm bdak2 normal lain. Amal tu tak mudah simply beli jer..tak pernah pun aku dgr dia beli air kat situ..since akal dia yg memenuhi piawaian..dan kadang2 mcm org tua tuh jadik aku yakin dia paham pesanan aku ..pesanan ayah dia utk tidak minum air gas..apalgi buang RM1.50 dia utk setin air tuh...



Kesian aku kat si Amal. Hari2 mengadu yg Delin mintak duit dgn dia. Mcm dah terbalik pulak kan?. Delin akan naek carik dia kat kelas dan tunggu depan kelas. Dia akan mintak duit dgn amal..sampai adakala org tu belanja beberapa sen jer..SIAN. Pernah sekali aku kata kat Amal, tok sah kasi..Tapi amal kata, selagi tak bagi dia takkan berganjak dari pintu kelas dia. So no choice dia bagi gak dalam berat hati. Bukan sekali mintak..2-3 kali. Sbb dia tak mau Delin diri jer kat depan kelas tu..nanti cikgu marah katanya...ganggu amal nak belajar...selagi tak kasi dia tak gerak u olls...Aduss..



Berkali2, bahkan tiap2 hari aku dok pesan tak mo mintak duit dgn adik, jgn beli air gas bla bla bla....tak jalan jugak!. Hari2 pasti amal akan balik dgn rungutan dan sungutan yg Kak Lin datang kelas dia mintak duit!. Serius, pening dan stressed aku dibuatnya. Dan bila tanya balik kat delin..kenapa buat mcm tu..dia hanya diam terkebil.Adakalanya dia nangis.. Subhanallah...sambil urut2 dada...sabar..sabar.



Kerap kali gak aku ugut dia x mo bagi duit belanja..biarkan dia x leh beli apa2..tapi tak sampai hati pulak. Berkali2 bapak dia tanya ada org mintak duit dia ke tak..dia geleng2 kepala. Bila tanya kat amal, amal kata dia bagi kawan dia...tapi menjerit2 pulak kata takde...."mana ada..Amal tipu". Abis camno?.
Delin ni kdg2 mmg aku pikir.. paham ke tak segala arahan, benda yg kami dok pesan dan bebel hari2. Bila tanya Kak lin paham ke tak..dia jawap PAHAM..tpi esok2 ada lagi citer...
Semlam pnye cerita lagi parah!. Masuk jer 3 org tu kat lam umah, kakak dah bgtau "Ma, ada hal lagi delin buat ari ni....kecoh kat lam van sekolah.. mama, asked amal for details...".
Mendengar tu, Delin dah diam. Dia mengelak2 tgk muka aku..tgk muka bapak dia..Bila amal bercerita dgn dramatiknya..aku rasa nak nangis...sbb apa?..sbb delin nak beli asam tapi tak ada duit..makcik jual asam tu x kasik...dia amik satu dan dia terus lari.........Yg aku marah ni ala2 dah jadi mcm kes mencuri betul tak?.

Puas aku torture, bebel n tanya dia kenapa...kenapa..kenapa. Beritau dia perbuatan tu salah. Mencuri tu berdosa, nanti Allah potong tangan..tanya duit awak yg mama bagi mana?? pasal apa amik kalau x ada duit?...hish...hari2 ada jer dugaan maghrib hari2..syaitan dah mula bisik2 kat telinga..ha, marah dia, maki dia, pukul dia...tapi aku kontrol pelan2 tarik nafas ... maka terkeluarlah ayat : aduh..sakit jantung mama gini kalau hari2..awak nak mama sakit jantung , jatuh pastu mati ker???........whaaaaaaaaa, dia dah stat nangis dgn kuat. (delin mmg emo kalau aku sebut pasal aku nak mati ke apa..sure dia nangis).

Lantaran tu, aku give up. Aku pass baton kat bapak dia to handle..aku harus bertenang, mandi dan solat..seblum aku stressed dan drop dead!, baek aku blaah. Dari bilik air sayup2 aku dgr bapak dia tanya..gitu gini..and yet..aku x dgr pun delin menjawap apa2...
Honestly, aku ni bukanlah penyabar sgt. Sering jer temper aku naik darjah tau. Aku tau tu x bagus utk kesihatan. Takut2 kena darah tinggi karang sapa nak jwp. Bila jadi kes2 gini, mula2 aku handle. Sampai satu tahap aku rasa x bole tahan aku kan pas baton jer. Sbb bapaknya 50x sabar dari maknya ini..harus tu....

So, pagi tadi..dalam kata x mo bagi duit belanja aku letak gak dalam poket baju sekolah dia. Kesian pulak dia nanti. But aku dah pesan to Amal to tolong bayar makcik jual asam tu..pesan to beritau makcik, mak saya mintak maaf pasak kakak saya semlam amik asam x bayar..harap2 amal x lupa..Asam tu reganya sepuluh sen jerk..Tapi tanggapan org dan panggilan org pada delin sebagai PENCURI dari yg aku dgr semlam tu benar2 mengganggu emosi aku. Sudahnya, aku tak cukup tido malam semlm...sambil memikir, air mata aku kuar...Dalam hati aku berdoa..

Ya Allah, berilah kekuatan pada hamba mu ini, berilah aku kesabaran dan ketenangan nak membesarkan Delin ni...kalau ini dugaan kau..aku redha aku Pasrah...cuma aku sgt2 perlukan kesabaran yg tinggi utk menghadapi semua ni.....aku amik air semayang dan solat...mohon ketenangan..mohon kekuatan Iman.....then pastu baring..entah aku rasa aku terlelap for few hours jer.....

















2 comments:

Syed said...

I could not have given you a more sound advise cause what you already are doing is spot on... to turn to Him during trying times.

It's just a phase I think. She'll grow out of it I'm sure.

Not to scare you or anything, tapi now ni dia masih lagi a kid. Esok dah besar, haih... you'll need double, heck triple the strength you are mustering now. But of course it'll not necessarily be so difficult kan. So let's pray and make doa, always.

Anna said...

Syed,
its the best medicines indeed!. I wont simply give up on her. We are still trying very2 hard. Now pun dah nampak progress yg dia sudah bole membaca walaupun merangkak...dah 4 tahun since we spotted her problem. Dari tak kenal abjad langsung sampai ke tahap ini tak ada yg bole dikata selain bersyukur..Moga2 satu hari nanti dia akan berjaya jugak dalam hidupnya..