April 27, 2011

Kena Marah..

Insiden kena marah cukup2 smlm sungguh buat aku terasa hati sgt2 tau. Bukan perihal kena marah pasal silap aku lah. Yg tu aku mengaku mmg aku bit careless bulan lepas. Tak tau lah mengapa. Its just a human error yg aku sendiri takde kuasa nak menahannya. Mmg aku salah sbb tersalah report figures bulan lepas tuh. Tapi aku rasa tak adil sungguh lah kalau aku sendiri jer yg kena tanggung. Kenapa tak nampak yg org laen pun menyumbang atas kesilapan tuh?. Tiap sebelum ujung bulan, aku akan hantar kat suma org2 sales stated apa yg dah di log untuk revenue reports bulan tu. Nape antara ramai2 tu dorang sikit pun takmo tolong aku counter check the amount?. USD42889 and USD42899. Mata kita bisa tertipu kan dgn figures tu. begitu jgak aku. Somehow aku dah tershort report of 10 dollar gitu. Dan ada empat harga yg sama which in total aku tershort 40dollar. Bukan pengurangan pun tapi penambahan. Dan duplication report utk figures yg sama pada bulan February. Nape takde org tolong aku gak tgk2 the figures tu betul ke tak. Bukankah dalam satu pasukan kerjasama amat diperlukan? Begitulah jugak yg aku harapkan.




Janganlah nak menyalahkan aku seratus persen atas kesilapan aku tu sbb aku skg ni pun tergalas dgn seribu satu macam beban keje yg bukan dibidang kuasa aku. Aku pun tak byk soal pasal keje. Aku buat jer. Bak kata ex offmate aku..ko terlampau bagus. Bagi jer apa keje, NO question ask. KO buat tanpa byk soal. Sbb tu ko sungguh multitasking. Ya, aku mmg cam tu. Tapi aku juga manusia biasa. Yg tak lari dari buat kesilapan yg bukan disengajakan. Afterall lepas sekian lama, baru ni lah aku buat kesalahan tu. Mmg salah aku sbb tak teliti dan check tapi dia tak pikir yg lately aku sgt tertekan dan demotivated nak buat keje.  Kalau JLO ada masa tu mesti JLO bole tolong checkkan harga tu betul ke tak. Too bad JLO masa tu cuti beranak lagi. Dan org yg buat keje dia tu pun dump jer suma2 kat aku. Ko pun sama kan. Apa2 ko bagi kat aku pun on SURFACE jer. AKu sendiri yg harus fikir kreatif dan amik inisiatif utk buat tu.  Sbb tu bila aku takde sehari pun ko gelabah.  Sbb tu suma customer ko pun ckp dgn aku direct. Antar email dgn aku direct dari tnya ko.  Ko bole nampak semua kesalahan org tp ko sendiri tak nampak kelemahan ko tu.

Yg aku tak suka, bila mana ko ada masalah dgn kami, ko suka sgt pi citer kat minah jenab the qaypo manager tu. Ko x reti nak ckp sendiri direct to kami. Ko pi ngadu kat dia. Pah tu dia kan kecoh2 balik kat kami. Kecoh balik kat aku. Tanya pe pasal. Ish, sungguh aku x suka tau. Ko mcm takde tuuut nak ckp sendiri dgn staf. Main tikam2 belakang pe bende ni?.  Dulu masa Umar jadi bos aku seblum ko masuk kami suma ok2 jer. Kami suma happy. Umar bkan cam ko. Kalau ada dia tak puas hati dia panggil kami cakap bebaik. Lgpun Umar for sure akan back up kami sume. Bukan cam ko salah sikit jer terus nak tuding jari. Nak lepas diri sendiri. Sungguh pengecut tau. Umar pun bkan cam ko, jenis ngadu2 kat qaypo tu. Umar lebih suka ckp direct dgn kami dari belakang2...Baru la gentleman kan..



Aku sgt merasakan yg aku dah buat segala mala keje aku sebaik mgkin, tapi ko haram nak amik inisiatif pun nak fikir pasal gaji kami ni patut naik ke tak. Jgn nanti bila aku dah bagi surat notis resigned baru gelabah nak counter offer bagai. Masa tu, sorry naek lori lah kan.



Dan antara benda2 lain yg menyumbang pada letupan gunung berapai karatao ko smlm ialah pasal main customer yg si ajis buat tu. Harga yg direport tak sama dgn PO value yg diterima. Dah tu revenue tu dah pun diaccruals pada bulan lepas. Jadik tu pun salah aku gak ke?. Sedangkan seblum2 ni mmg dah bincangkan pun dgn dia dgn bos yg bulan ni akan ada adjustment pasal harga tu. Rasionalnya aku rasa sungguh tak praktikal dan menyusahkan kalau nak suruh customer amend balik PO tu sbb short 1k. Padahal total of goods value tu dah ada gross margin 60%. Dan ko pulak bole salahkan aku tak followup dgn ajis pasal ni. Pe hal?? aku bos kena nak suka2 marah dan warning si Ajis tu. Dah ko sendiri pun lately buat tak kesah jer, perlu ke aku buat keje ko pulak. Dahler byk keje2 ko pun aku gak nak kena fikir dan selesaikan.



Believed sbb aku ada kat sini tolong keje2 kau. Kalau aku takde ko mmg ibarat layang2 terputus tali dan melayang kemana2. Tu sbb kau sgt marah bila kesilapan2 cam ni. Sbb ko kata boss ko akan marah ko cukup. Sbb ko kata boss ko akan anggap yg ko tak buat keje ko kat area ni?. Bukan betul ke tu?. Semua org pun dah rasa kurang senang dan mula merungut pada dasar dan cara ko berkeja tu. Sbb ko mcm tunggu time jer nak balik kg dan dok kat sana dendiam. Faktor usia ko tu menyumbang sgt kepelupaan ko tu dan keagak malasan ko nak keje..so ko patut pun balik. Bagi chance org muda laen tu. Sbb tu aku suka sgt bila baca email mengatakan pengurangan expatriate dari company ni dan nak bg local jer buat keje. Thats better pun. Selama ni pun korang kat sini ngabihkan duet company jer. Dgn elaun, dgn umah free..lau ada anak2 sekolah dorang pun free. Jadik aku suka sgt kalau mat2 saleh tu suma diantar balik kg semula....

For now..marah aku dah kurang. Tapi hati masih berbuku gak lagi sikit2...

2 comments:

Hazrey said...

u know what, when you say, 'aku sgt merasakan yg aku dah buat segala mala keje;, that my fren, is a blessing in disguise!

While orang lain akan terus menjadi dungu dan gunduk, you will learn something new everyday. Samalah dengan this little hiccups that happened today.

Bayi kecik kecik dulu, sebelum pandai, dia akan merangkak. Dia takut akan berjalan sebab takut jatuh. Tapi dia tetap bangun dan cuba berjalan. Jatuh, nangis. Tapi dia tetap nak cuba berjalan tapi this time, dia dah tahu, dun make the same mistake supaya dia tak nangis.

Feeling frustrated sama dgn bayi nangis masa jatuh tika nak belajar jalan. Its natural. Tapi we take it as a lesson for us to be better than the others.

Apa apapun, jangan hempaskan badan ke katil dan nangis di sebalik bantal sebab itu hanya dalam drama Melayu. Benci ai. Nak nangis, nangis kat abang awak dan buat buat tersedak nak beg LV atau coach. mungkin dia memahami. Yay! dpt handbag baru!!

Anna said...

Whaa, to my suprised sudi gak u dtg ke belog yg tak seberapa nih..tq :). Gitulah adanya hazrey kalau mkn gaji. Telan jer la. Sbb i ni berjiwa brutal mmg tak men ler sememeh2 nangis2 hempas muka kat bantal..tu gedik dah namanya..hehe. My lucky day lah kalau lah dah nangis2 gitu ada org pujuk with Coach /LV bag..how nice..haha.Malangnya takde le. Anyway, tu suma cabaran dalam kehidupan exactly like what u said. We learn a lesson from a mistakes that we made. So that next time be extra2 carefull kan?. Thats what we called kehidupan..ada warna warni. Tak semua yg suka2 dan indah2 belaka..Once again, i totally enjoy reading your blog which sometimes made me laugh...keep on writing....thanks for reading mine..