October 19, 2011

Terkena Badi

Benda2 mistik, walaupun kadang sukar nak dipercaya tak bole kita anggap memain.  Mcm yg kita tgk kat expose mistik tu lah contohnya.  Santau and stuff, mmg suma benda tu wujud.   Tak bole tolak 100%, byk kali pengalaman sendiri terutama masa anak2 kecik buat aku sentiasa buka mata mmg mende2 halus yg kita tak nampak ni ada kalanya memberi gangguan.

Dalam aku mengadu ase tak sihat, ase cam org sasau edan kasmaran kat SP rupanya dalam diam dia pi jumpa Abang Onn.  Abg onn yg aku salu citer dulu bilamana bdak2 ketegur dek benda2 kat air terjun.  Abang Onn akan beritau biasanya apa nak buat. Kadang dia suruh guna kapur . Selawat 3 x dan pi calit kat ibu kaki bdak2.  Ada masa dia buatkan air untuk mandi atau pun minum. Gitulah. Mmg abang Onn tmpat mintak nasihat kalau ada apa2 perkara mistik berlaku pada anak2.

Bila mana smlm, SP terjumpa abang Onn terus je org tu tanya dia.  Sumanya ok??.  Baru jer SP citer dia nak buka mulut perihal masalah yg aku hadapi tu abang onn angguk2.  Dia kata mmg dia dok tunggu 2-3 hari lepas SP datang carik dia.  Maybe dia sense ada masalah gaknya Allahu Alam.  Mmg dia bnyk mengubatkan org maybe kelebihan dia ke apa taktau lah.

Dia bgtau SP yg aku dgn akak terkena badi mayat.  Lebih tepat lagi badi arwah mak.  Mcm aku cerita apa aku rasa semlam tu rupanya tu adalah petanda segala permasalahan.  Kakak pun pnya rasa dan masalah yg sama. Ibarat org sasau bercinta. Serba tak kena segalanya.  Kami sendiri tak tau rupanya itulah yg dikatakan badi.

Ada org kata, kalau kita mandikan mayat air lebihan tu amik sikit dan mandi. Tujuannya untuk buang segala2 mala mende ya melekat atau lebih tepat lagi badi.  Mana lah kami tau kan.  Tak siapa pun bgtau masa kami sibuk memandikan dan uruskan jenazah tu. Sementelah lagi, kami yg kehulu hilir dari hspital ke rumah mayat langsung bawak jenazah balik ke rumah.

Jelasnya, tiap kali aku nak lelap pejam mata pasti aku terbayang wajah jenazah arwah mak.  Rupa yg mmg aku tak leh get rid walaupun sekejap. Dah 23 hari, aku dan kakak masih rasa menda yg sama tiap kali pejam mata nak tido.  Tu salah satu punca tido aku terganggu.  Tgh2 malam around kul 2 am keatas mesti terjaga. Kakak pun sama. Ye lah, tu waktu2 arwah mak pergi kan. Tepat kul 2.02am dia disahkan meninggal.

Abang Onn suruh letak sebotol air kat atas kubur arwah mak. Kat bahagian kepala. Biarkan tutupnya terbuka dan bacakan Alfatihah tuk arwah.  Kena letak selepas waktu asar mean lepas azan asar. Pastu seblum maghrib kena amik air tu, baca fatihah dan tutup semula. Air tu kena bawak balik. Aku dgn Akak kena mandi air tu at least 3 x berturut.  Dan suma2 ni kena di buat petang khamis. Means esok lah. Tak bole tangguh2 lagi. Lelama lagi berat nanti. Menurut abang Onn dia pernah ngubatkan org terkena badi yg dah terok sampai sasau cakap sendiri. Ckap pelik2..meracau sendirian.

Mujur aku dgn kakak belum sampai tahap tu walaupun terasa2 mcm org tak betul.  Mgkin masih ada sedikit kekuatan dalaman walaupun dah mula goyah. Ditambah pulak kami mmg sentiasa baca yassin stiap malam lepas arwah pergi. Sedikit sebanyak membantu  kot untuk tidak menjadi lebih teruk.

Still aku masih rasa sikit2 lagi mamai tu. Badan2 sakit toksah nak citer. Suma sendi2 ase mcm dipintal2. Lenguh semacam. Kaki nak berdiri pun rasa lemah tak berdaya. Ada masa memalam masa nak tido sesetengah bahagian badan seolah2 dicucuk dan pilas2. Ase sakit menusuk2.  Hati pulak ase sebak . Pedih sesgt.  Teringat kat arwah? tok sah ckap lah. Sentiasa. Ibarat org yg menanggung rindu sesangat pada kekasih hati yg lama tak jumpa. Gitulah yg kami rasa.

Insya Allah, petang esok suami akak akan tolong letak air kat kubur mak.  Doakan semoga sumanya tak ada apa2 ye.  Mmg kami sgt sayang dan kasihkan arwah mak, tapi yg pergi tu tetap pergi kan.  Aku tak mau rasa begini membelenggu lelama.  Silap haribulan aku jadi meroyan tak tentu hala nanti. Biarlah badi tu pergi bersama2 dgn arwah mak.  Aku tak mau badi tu membelenggu kami sampai buat kami sakit dan tak tentu hala.

Insya Allah, mudah2an.  Segala yg baik itu datangnya dari Allah SWT dan yg buruk tu dari kita manusia...


1 comment:

MommyCT said...

Harap semuanya baik2 belaka ya. Insyallah.