November 24, 2011

Aku, Hijrah dan Harapan

The last time aku pi interview was 5 years ago. Kat company aku keje skg and satu company besar lagi tu. Somehow dua2 pulak dapat tu. Tpi sbb company ni offer dulu and aku agreed. So aku tak leh la gelap mata nak pi tmpat lain sbb aku dah janji nak terima the offer kan.

Honestly, lately ni aku tak berapa ada motivasi nak keje.  Lebih kepada fed up jer.  Walaupun idak lah completely aku tak buat keje langsung kan. Tapi feel tu kureng.  Since last year mmg aku ada gak antar and apply bberapa tmpat tapi masa tu aku tak harap sgt. Mostly sbb aku risau. Kalau aku keja baru sure susah nak ulang alik, cuti dan melawat mak.  Agaknya tu lah hikmahnya tak dapat keje baru pun tahun ni.  Lepas arwah mak meninggal, after aku recovered completely dari kesedihan tu, aku start my hunting again.

Tujuaanya hanyala satu. Nak dapat keje lain yg bole offer much more gaji. Dan dengan lebihan tu nak sambung belajar lagi. Part time basis. Tahun lepas tu pun ada niat tapi tertahan2..like i said suma ni ada hikmah sbb mak.  Aku dah tanam keazaman dalam hati ni, dgn penuh harapan kalau dapat keje lain income lebih mmg nak gunakan half of it pay for the studies. Sebulan yurang 6-7 ratus gitu kan. Kalau nak harap gaji skarang ni? sampai ke sudah.

Secara teknikalnya mmg pengalaman aku kalau tulis kat resume for sure panjang berjela2.  Maklum dah hampir 11 tahun dalam line ni, multitasking pulak tu mcm2 aku bole tambah kat resume. Malangnya pengalaman sajer yg berjela2 kelulusan tak seberapa org tak berapa nak pandang jugak kan.  Setakat sijil tu jer mana la org nak pandang or beri perhatian. Kalau ada pun company besar multinational cam company skg ni. Sbb dorang mmg nak org yg well experience.  Dan oleh sebb itulah jugak aku membuat pemburuan di company2 sebegitu dan sewaktu dgnnya.

Mggu lepas, job hunter dah ada kol pun. Since aku dah setuju nak dia post resume aku kat mana2 company yg suit with pengalaman aku kan.  Semlam dorang kol lagi bgtau ada salah satu company minyak terbesar di Asia Tenggara yg akan stat operasi di Malaysia tahun depan memerlukan seseorang yg bole buat2 tugasan seperti mana yg aku buat sekarang.

Since company tu adalah company luar, org yg nak interview pun mestilah org luar kan.  Secara jujur aku taklah nervous mana pun. Cuma aku ada masa hari ni untuk mempersiapkan diri. Mentally, emotionally.  Termasuk jugak segala2 yg dorang perlukan termasuk salinan slip gaji sekarang u olls. Kalau di tanya pasal harapan of course lah, kalau dapat alangkah bagusnya. Dan bila dah gitu, aku harus pikir perkara2 lain jugak kan.  Stability, benefits dan paling penting persekitarannya.

Terbaru ada satu jawatan yg sgt menarik perhatian aku di market. Company tu pun sama level dgn company aku skg ni kat mata dunia. Cumanya aku perasan setiap tahun kerap sgt jawatan dari syarikat tu keluar.  Haruslah aku check around kan.  Dari maklumat yg aku terima, mmg hot seat tmpat tu. Furthermore, tmpat tu dipenuhi politik2 mak cik2 level. Maybe tiap kali org baru masuk tak tahan..so dorang belah. 

Aku ni bukan dari org yg jenis mudah mengaku kalah akan perkara begini kan. Tapi adakalanya kita kena take that into consideration. Biar betapa byk RM pun dorang sanggup beri GAJI, tapi persekitaran yg kurang sehat begitu haruslah tertekan.  For my level of age kan dgn drah yg dah goes up stairs  begini, aku tak mo amik risiko. Buatnya baru keje kat sana, tak tahan teros nak berenti masak.

Biarlah kalau aku nak berenti dan keje tmpat lain pun for good.  Aku pun bukan muda lagi. Aku harus cari ends of my career path.  Tmpat yg boleh menjanjikan masa depan  yg cemerlang, gemilang kan.  Bull shit lah nak ckap pasal loyalty zaman ni kans.  All are about money dulu then baru loyalty. Ko loyal nak mati pun, keje bagai nak rak and  yet gaji dah gitu sampai mati pe ada hal kan?.  Org yg malas je akan stay and just terima apa yg dapat. Aku x boleh. Aku dah berusaha gigih keje dgn penuh efisien dan dedikasi towards the company, at the same time I want in return as recognition kan.

So, dari semlam aku dah prepared dokumen yg diperlukan dibawak ke interview tu esok.  Selain dari tu mereka juga nak copy sijil2 aku nan ado tu termasuk lah salinan kad pengenalan. Dont worry, aku rakyat malaysia so nothing to worry .

Esok lepas Jumaat SP dah janji nak tolong antar aku ke tempat tu.  Tak lah berapa jauh dari off aku pun cuma nya tghari jalan jam..harus nak menyampaikan ke situ satu hal gak kan..

Cuma sekarang ni aku tgh figure out camne nak belakon.  Ye lah, Jumaat opis aku ni kasual. Suma pakat pakai jeans, baju buruk2 nan ado jer. Aku pun gitu lah gak tiap jumaat.  Nk pulak sok ada interview, haruslah pakai semat2 dan kemas.  Jeans definetely tak boleh kan.  Klau ttba hari jemaat aku pakai 3pcs suit masak nanti dorang suspek terutama si JLO dgn Jenab tu.  Mmg rezeki kan, taim2 nak interview bos aku pulak takde, wah cantik sangat lah kalau nak menyelinap kuar kejap tu.  Tempat tu dekat sgt dgn off aku, tak sesuai pulak nak coti bagai.  Sekejap abis jer interview tu leh aku masuk off balik..gitulah cadangnya..Haruslah aku berjeans gak sok tapi kena pilih kale2 hitam jer. Maklum takmo org suspek. Harus bawak baju spare..time nak gi baru tukar gitu kans?..Hissh susah lah nak belakon ni..maklum ai bukan ada talent nak jadik pelakon wanita terbaik..

By hook or crook aku harus masuk opis gak esok pagi.  Esok submission for revenue. Jadi aku kena siapkan and submit to management sblom kul 12 gitu. Mmg lah bos aku takde, tapi dia dah amanahkan untuk aku submit benda tu on time. Mana bole nak culas2 gitu kan.  Bila nak keja kena la smart gitu. Tak bole lah selfish dan pentingkan diri sgt walaupun kita dah nak blah. Tu je prinsip aku.  Org amik kita keje dgn baik kita pun harus pergi dgn baik dan terhormat. Tak men lah buat onar, bikin sabotaj dan khianat. Tak baek begitu walaupun semarah mana kita dgn company dan org2 kat situ.  Itu jer yg aku pegang dari dulu sampai skg ni. Buat baik dgn org walau kadang2 org buat jahat dgn kita....Allah tu nampak dan maha mengetahui apa yg ada dalam hati kita. Sama ada kita jujur dan ikhlas ke tak, cuma kita dan Allah jer tau. Org lain nak menafsir tu terpulang kat memasing diri dorang kan. Yg penting tepuk dada, tanya hati, tanya Iman...
Interview at 2 lebih plak tu...

So, korang doakan aku ya. Moga ada rezki nak dapat keje baru, gaji baru, baru lah bole memulak perjalanan baru, penghijrahan.  Insya Allah..

No comments: