January 31, 2012

Apadaaaa?

Semangat nak menaip tu  kenkdang membuak2. Cumanya kemalasan mengatasi segala. Ye lah, menaip kat ofis yg penuh gangguan kan. Lagipun x senang weh nak berbelog sedangkan keje menanti berderet2 kans...Byk nak taip tapi biasalah tang jari ready kat keyboad je sumenya blank. Menci betul.

Masa hari rabu lepas raya cina hari tu, aku dgn SP amik coti sehari.  Sajer nak ke PPD uruskan pertukaran sekola delin.  Pepagi lepas sarapan kat umah mak kat kg kami gerak pelan2.  Akak kena keje ari rabu tu, so masa akak pegi, kami baru je nak bersiap2 balik.  Kesian tgk anak akak si Yen, tinggal la sensorang dia bila kami balik kan.

Kami pi PPD dalam kul 11 lebih gitu, balik umah kejap antar apa yg patut, basuh kain seraound dua. Kakak pun malas nak ikut katanya. So kami bawak si dua rascal jer lah kan.

Ngam2 sampai kat PPD gombak tu terus kami amik no. Lama gak nak menunggu.  Gaknya dalam kul 12 lebih kot baru nombor giliran kami kena pangge.  Lepas bagi surat, borang apa yg patut, pegawai tu kata encik dok dulu nnti kami panggil bila dah ready.

Bawak dua org rascal yg tak leh dok diam biasalah kan.  Ase nak jer cubit2 dua2 tu. Menjadik sungguh kalau ada dua2. 

Tak lama tu kuarlah pegawai yg incharge..aku tgk nametag nye nama 'Ramlan" - bukan nama sebenar. Mid 50's kot, pendek2. Gelap sikit.  Lepas dia bawak borang tu dia kata delin pnye masalah dyslexia tu kena sekolah kat tasek puteri sbb sekolah tu je ada.  Suprising, pada pemahaman dia dyslexia tu baca hurup2 terbalik2..b and d..e dgn a..cam tulah lebih kurang. Dia argue kenapa kami apply for sek khas kat rumah kami tu.

Katanya sekolah tu untuk kanak2 lembam/lembap!.  Kalau delin masuk situ dia akan bergaul sama2 bdak2 gitu dan dia akan jadi teruk gitu katanya!!.  Bila aku argue kata masalah delin bukan semudah yg dia sangka..aku cerita learning disabilities yg delin hadapi. tau apa dia kata, dr takde tulis tu pun??? dr cuma tick kat dyslexia colum jer. Aku panas hati lah kan..En, cuba cik tgk kat bawah tu..dr tick jugak 'learning disabilities -masalah pembelajaran.

Kami dah cuba selama 3 tahun biar dia kat sekolah biasa. Ternyata dia tak bole encik. Bukan kami suka nak bagi dia msuk sek khas, now dia dah jah 4, dia cuma bole baca lancar tu pun sbb kami usahakan private tutor dan kami usaha sendiri. Dia tak bole carry invironment kat sekolah biasa. Dia tak tau camne nak buat homework, dia tak paham apa cikgu cakap dan beri arahan.  For that 3 years, kami rasa dah cukup for her. Kami tak nak buat eksperiman lagi.  Nnti dia yg tertekan. Afterall kat sekolah pun kena buli jer. Sbb umur dia 10 tahun tapi akal dia masih di tahap 5-6 tahun.  Tu aku kata. Baru dia cam nak terima. But still mengatakan yg kami pasti ke nak antar dia ke sekolah khas bolee??. Surat kebajikan masyarakat dah ada.  Mereka remarks delin as OKU -LD lemah pembelajaran. Tu tak cukup lagi ker?. Dia ingat kami hard up sgt ke dgn RM150 yg dia kena proses tu???...please lah.

Silap org lah kalau bercakap dgn aku kan. SP kata dah betahun kami ulang alik ke hspital infact sekarang pun masih jumpe therapist pakar kat hspital selayang. Kami tau kemampuan anak kami encik. Kami tak mau dia terseksa buat benda yg kami tau dia tak bole buat!!!. lgpun SP kata, saya dah pergi sek khas dgn umah kami tu, mereka yg suruh saya datang sini uruskan pertukaran. Saya harap mereka takde masalah terima anak saya. Lgpun ada 5-7 org lagi budak bermasalah sama mcm anak saya kat sana.

Baru lah terdiam. Then barula dia kata, Ok kalau en pasti tak pe saya akan siapkan surat ke sekolah tu. Sbb nak kena temuduga dng Pn Rozita penyelia sek tu katanya.   En Ramlan tu masuk dalam balik. Kami tunggu lagi for almost 30 min then dia kuar. Bagi surat suh pegi sek kat Pn Rozita tu..SP kata bila tarikhnya? dia kata esok..mende?? sek coti raya cina seminggu tu kan?..eh, katanya ye tak ye..then dia msuk dalam balik bawak surat tu..bolee???

Pas dalam 15 minit dia kuar lagi. Masa tu aku malas nak tunggu kat dalam dah aku tunggu kat luar jer.  Masa nak bagi surat tu SP kata dia tnya lagi..En, pasti ya nak msukkan anak ke sekolah ni??..WTF????. SP jwap selamba..kami dah lama pasti!!!. Then dia kata, ok lepas dapat result dari Pn Rozita kena bawak sini cepat sbb dia bole proses cepat..Ya la tu kan!!

So surat tu menyatakan, delin kena hadiri interview dgn Pn Rozita kat sekolah tu esok 1hb Feb kul 9am.  Aku mmg harap2 sgt delin dapat masuk sekolah tu. Tak kesah lah, lepas ni dia tak mungkin dapat masuk sekolah biasa balik tapi itu lebih baik tuk dia, tuk masa depan dia. Kami tak bole terus2 san seksa emosi dia dan paksa pi sekolah sedangkan hehari dia akan tanya "ma, sok sekolah ker??'..

Yg aku geram nak je aku ckp kat en Ramlan tu..en dyslexia bukan masalah  baca terbalik2 jer..luas lagi pengertian dia...en nak saya ajar en surfing internet cari ke??..hissh

Ni aku paste kat internet..have it read your self .

Dyslexia is a neurologically-based, often familial, disorder which interferes with the acquisition and processing of language. Varying in degrees of severity, it is manifested by difficulties in receptive and expressive language, including phonological processing, in reading, writing, spelling, handwriting, and sometimes in arithmetic.

Dyslexia is not the result of lack of motivation, sensory impairment, inadequate instructional or environmental opportunities, or other limiting conditions, but may occur together with these conditions.

Although dyslexia is lifelong, individuals with dyslexia frequently respond successfully to timely and appropriate intervention
Learning Disability is not a specific term; it is a category containing many specific disabilities, all of which cause learning to be difficult. The following definition of "learning disability" is used for legislative, financial, and educational purposes only.




The term 'learning disability' means a disorder in one or more of the basic processes involved in understanding spoken or written language. It may show up as a problem in listening, thinking, speaking, reading, writing, or spelling or in a person's ability to do math, despite at least average intelligence.



The term does not include children who have learning problems which are primarily the result of visual, hearing, or physical handicaps, or mental retardation, or emotional disturbance, or of environmental, cultural, or economic disadvantage.

No comments: