January 18, 2012

Terkesima

For the first time ever, I m writing this from home. I think i need to express it here before kepala ku meletup mcam kena bom. Sangat sakit kepala ku ketika ini ok.  Dan telah memberi kesan pada org persekitaran dan berkemungkinan sudah ada yg merajuk kerana nya..aku hanya manusia biasa ok. Yg tak mampu menahan maupun mengubah apa yg dah berlaku dan akan berlaku.

Ingat tak in my entry few days ago, aku meluah kan tak puashati pada sesuatu berkaitan kerja?. Ala berkaitan shipment ke Colombia?.  That was the beginning of it.  Mmg aku mengaku ada mengadu dgn operation pnye org at agen side, but honestly aku tak bermaksud langsung sampai ke tahap itu kan. Its just luahan perasaan akibat terlalu lama menahan.  Bak kata org pendam pnye pendam sampai lah meletup. That was it.

Later in the evening today seblum abes waktu keje, aku tgh bersolat asar.  Aku dgr ada call kat tempat aku kan, tapi aku baru je nak bermula solat so malas aku nak layan. Lantak situ lah kan.  Bila aku dah sudah tu aku balik ke tempat aku ..then aku nmpk msg receptionst to return call to si polan.  Org yg bikin aku headache ari senin tu.

Ingatkan its related pasal kerja tapi telahan aku salah bila aku kol balik je terdengar suaranya tengah menangis.  Dia pun start bercerita. Bos dia (GM) which aku juga kenal mamat tu dek kekerekan nya. Maklumlah dulu kan aku keje kat company agent tu before aku keje kat sini.  GM dia panggil dia. Kabarnya mamat tu tuduh dia tak buat keje, salah satunya GM dia sebut, company aku keje banyak komplen about her work about delayed invoice and the best part is dia quoted sekali nama minah operation yg aku mengadu dah meluahkan ketidakpuasan hati aku tu.  Like i said, dah lama aku notice dia pnye work performance, tapi aku ni malas nak bising2. Cuma sebagai manusia, kadang2 aku meluah jugak pada org yg tau dan biasa berurusan dgn dia. True enough memasing pun  pnye masalah sama.  Sipolan tu aku dgr ramai sgt org komplen so bila aku bercerita dgn org2 lain kat company agent tu memasing pun agree on what ever i have said in my previous entry tu.  Akibat dari tu sumalah GM kerek tu beri tau si polan yg 6% her increment for this year been aborted!!!. Mcmana aku tak terkejut. Sumpah demi Allah taala, ketika aku bercerita dgn kwn operation agent tu aku tak bermaksud sampai begini sekali.  Aku mengharapkan someone could tell si polan akan mutu kerja dia yg telah menyusahkan banyak org so that ada perubahan, tau camne nak respon to email or sms. At least acknowledged ke kan. Mana tau suma rupanya jadik begini. Of kos aku rasa sangat2 bersalah dah cuba menenangkan yg pada ketika itu aku cuma fikir dia as kawan.  Dia sedih, keciwa dan sgt tak sangka. Si GM pulak punya bangang quoted nama org, termasuk nama company aku. Kok ye pun lah kans.  Selepas aku tenangkan dia, dia nampak cam ok sikit. Dia kata dia redha kalau benda tu bukan rezeki dia tapi dia tak bole terima tuduhan yg amat berat yg pada dia tak boleh diterima akal.  Then we put down phone sbb dia nk balik.

Aku cepat2 kol balik minah operation agent tu dan ckp kat dia apa yg terjadi. Aku kta bila aku mengadu kat kau aku tidak expect benda ni akan berlaku sebgini. Dan aku rasa sangat bersalah!!.  Yg aku tak suka dia quoted kami berdua atas tindakannya membatalkan increment org tu. Aku luahkan apa yg aku rasa, sedih, simpati of kos rasa kesian jugak kan. Sbb berpunca dari aku suma nya jadik begini, seolah aku menabur pasir dalam periuk org dalam periuk kawan aku sendiri!!. Bila kwn aku tu dgr, dia kata..sebenarnya na, banyak lagi perkara dalaman yg kau tak tau. Dan aku rasa kau pun tak perlu tau sbb kau org luar. Atas suma sbb2 dan faktor2 itulah GM dia amik tindakan.  Dan bukan salah kau or aku kalau dia dapat tndakan sebegtu.  Kau dan aku takde kuasa nak halang increment ke apa. She herself kena muhasabah diri dia sendiri atas apa yg berlaku. For that, aku tak takut dia kata. Cuma mmg takguna si GM gunakan isu kecil tu sebagai alasan dan tak berani menyatakan sebb lain yg sememangnya melibatkan hal2 dalaman. 

Walaupun mendengar tu aku berasa sedikit lega kan, tapi itu tak dapat membuang rasa bersalah aku atas apa yg berlaku. Mmg banyak sgt komplen yg org lain sampaikan pada GM tu dan apa yg aku sampaikan dan luahkan itu hanyalah 5% punca dari yg lelain. Roughly mmg aku salu dgr rakan2 agent yg lain (yg uruskan barang2 lain) mula mengadu pasal si polan tadi exactly cam aku ceritakan kat previous entry hari tu.  Atas sebab2 lain yg besar yg mungkin aku tatau dan aku takmau tau. Yg itu diluar bidang kuasa aku kan.

Bila dah balik sampai ke rumah, aku pun dah takde mood nak buat apa pun. Takde mood langsung!!. Masak apatah lagi.  Rancangan nak beli barang2 kering kat NSK for kenduri pun dah tertunda. Aku dah list down segalamala nak beli dan tunjuk kat SP, bole dia mintak kat kakak kertas lain dan pen untuk tulis balik semula and asked me apa nak beli??? . Macamana aku tak ttab naek angin dan kepala ku mula sakit semula.  Dah terang dan jelas aku listing satu persatu dan aku dah bincang dgn kakak apa nak beli now dia tak percaya my listing dan nak tulis semula???...lantas aku pun tertinggi tone suara.  Nak tulis berapa kali?? dah i tulis semua kat situ, why nak buat keje 2-3x??.  Mendengar tu gaknya, kawan tu teros sentap. Campak kertas dan pen teros melayang.  Being darah yg dah naek ke kepala dan ttba badan berasa panas boleh??...aku malas nak jawap dan berlalu. Malas nak melayan perasan marah aku tu dan terus meluahkan disini..

At least, it been relieved for now.  It will not be sitting inside my head and meletup...Segalanya bercampur baur now dalam hati aku. Marah, geram dan macam2 lagi yg tak tergambar dek kata. Now i terfikir kata2 kawan agen tadi : Siapa kita nak menghalang dia dari dapat increment tu??. Dia patut muhasabah diri dia sendiri on why this thing happen??. Walaupun betul kan, hati masih lagi berkata kenapa tak start with letter ke warning ke or something else rather than completely stop her increment? 6 % if gaji dia 8k (sbb dia level Manager kan) that about 5ratus lebih dan kali setahun tak ke banyak tu??..Kecut hati kecik aku, sbb terasa aku punca dia tak dapat tu suma kan.. :(

I better stop, amik air sembahyang and solat. At least to cool my self down. 

1 comment:

Irfa said...

emm..camner yer?kalau dah bukan rezki dia buat macamn mana pun takkan dapat.so berenti salahkan diri ko yer