May 9, 2012

Tabahlah hati

Kata org times flies.  Kata orang juga, kalau dah lama2 kita kehilangan org yg paling rapat dan kita sayang, as time passed kita pasti leh get over it.  Itu org kata, hakikatnya hanya kita sendiri tau bagaimana rasanya bila kehilangan.

Jujurnya, lepas 7bulan mak dah takde air mata mesti nak mengalir kalau teringat dia. Or kalau rindu dia. Ataupun kalau tengah buat something mcm memasak makanan kegemaran dia, makan somthing yg dia suka. Dan dan tu gak airmata cepat jer.  Mgkin bila dah takde parents kot, perasaan sedih dan hiba tu semakin cepat menyentuh hati. Dan makin cepat buat kita rasa sedih dan nak menangis.

Gitulah jugak aku ni.  Lepas kali terakhir menghadiri pengkebumian arwah mak tu aku x pernah jejak kaki ke kubur dia lagi, walaupun seblum tu sering aku dgn akak kekubur ziarah kubur arwah pak. Byk kali akak ajak pi kubur mak tiap kali balik kampung. Tpi entah kenapa ada jer halangan. Kadang2 keuzuran, kadang2 takde masa sesuai.  Dua minggu lepas, hati ni meronta2 gak nak pi kubur mak.  Perasaan bercampur baur, lutut rasa lemah dan gigil jer nak menjejak kaki buat kesekian kalinya.

After 7 bulan mak tinggalkan kami, aku gagahkan kaki dgn akak nak ziarah.  True enuff, sampai kat gate kubur tu, terasa gigil lutut ku dan kaku. Aku rasa cam tak sanggup sgt. Walaupun hati sangat2 rindukan mak.  Terasa nak berpaling dan balik jer, lebih2 lagi melihat kubur mak dan pak yg semak dek rumput2 yg tumbuh dgn suburnya.

Akak pujuk aku, jom lah. Kita dah sampai kat sini, jom kita masuk. Aku gagahkan kaki.  Keadaan semak samun, rumput yg baru lepas diracun nampaknya. Kami jalan perlahan2 masuk.  Sambil bersih2kan rumput, cabut2 rumput liar kat atas kuburan mak. Kami mula baca yasin. Terpaksa baca dalam keadaan berdiri sbb keadaan rumput yg tinggi sangat tu.  Baru bberapa ayat jer, hati aku mula sebak.  Sedih. Dah tersengkuk2 sambil sedu dan sedan baca dalam kepayahan. Akk aku tgk cool jer. Baca dgn tenang. Takde setitik pun air mata dia. Mgkin sbb dia dah biasa. Sbb dia dah sering ke kubur mak agaknya.

Usai beryasin, kami siram kuburan mak yg kami dah bersihkan. Rumput2 liar yg kami cabut tu sungguh keras, smpai luka jari cuba menarik rumput2 tu suma.  Sampai bersih dan abis rumput tu kami kerjakan.  Sungguh terlupa nak bawak parang ke apa utk bersihkannya.

Sambil cabut2 rumput tu hati merintih dan meluah rasa kerinduan amat sangat pada mak. Betapa ketika ini aku teringat yg setiap kali aku bermasalah dgn pekerjaan dan mencari2 kerjaan lain, pada mak lah aku mengadu. Pada mak aku akan katakan, mak tolong doakan saya dapat kerja lain. Kat tempat lebih baik, gaji lebih baik. Semoga saya gembira dgn pekerjaan baru saya. Saya dah tak bole bersabar lagi. Hati saya sungguh sakit dgn apa yg berlaku skg.  How i wish dapat beritau mak begitu.  Dan mak akan mendoakan yg baik2 untuk saya.  Alhamdulillah, doa mak tak pernah mengecewakan. Sering jer bila aku mengadu dgn mak begitu, tak lama pasti aku dapat pekerjaan baru dgn suasana baru dan sudah tentu lebih lagi ganjarannya.  Dah bberapa kali begitu.  Tapi sekarang, mak dah takde.  Takde lagi doa dari sorang ibu untuk anaknya ini...

Benar, aku berasa sungguh tidak gembira sekarang dgn pekerjaan ku. Entah kenapa, tugasan baru yg lebih mencabar ni semakin hari semakin ku rasa memberi tekanan maha hebat.  Mungkin kerana keadaan org2 disekitar yg buat aku makin hari makin menyampah?. or mungkin juga hati tak mau menerima hakikat yg segala kerja keras aku selama hampir masuk tahun ke 6 di sini langsung tak dihargai?.

Entahlah, aku pun sebenarnya taktau mengapa.  Hati betul2 berat nak menerima tugas dgn ikhlas dan redha. Bukan aku tak mencuba.  Sudah. Hampir 3 minggu sudah. Mmg tugasan selesai, tapi entah kenapa hati ku tak berasa puas. Hati aku x gembira langsung!!.

Persetankan meenachi tu. Aku malas nak memikirkan pasal dia, it just aku x dapat kepuasan langsung nak menggalas tugas baru ni. Mcm seakan sesuatu yg bond or menghalang.  Pendek kata, aku tertekan sbb aku tak gembira...byk sgt sebabnya tak daya aku nak tulis satu persatu.  Yg aku tau, aku dah develop a very good and efficient way to handle my previous work. Everyone notice, everyone aware. Buktinya, sampai skg mereka2 tu masih nak aku buat keje lama dalam diam2. Sbb mereka tak mau berurusan dgn si meenachi yg long winded. Ckp berpanjang lebar, yet...keje tak jalan pun...

Lagi satu insiden buat aku semakin kuat dan tabah ialah ketika officemate aku si botak bercuti seminggu minggu lepas. Sudah jadi kebiasaan aku utk tumpang solat kat bilik botak. Sementelah, dia sendiri beri keizinan kan. Tak pernah sekali dia kunci pintu biliknya wlaupun dia bercuti.

Satu hari minggu lepas, aku masuk bilik tu utk solat zuhur. Aku pasan ada manager cina sekor tu ternampak aku keluar dari bilik botak tu. So aku wat tatau jer la, memikirkan takkan dia tak paham yg aku solat jer kat situ kan.  Mana tau esoknya, si jenab bawak kunci dan mengunci bilik  botak tu..Ya Allah, sedihnya hati aku Allah jer lah yg tahu. Sebab apakah dosa dan salah aku tumpang solat kat situ?? salahke. Sedangkan tuan pnye diri beri keizinan tak ckp apa pun. Atas dasar percaya. Bukan aku masuk bilik tu selongkar apa pun. 5minit jer tuk bersolat salah ker???

Ya Allah, dugaan sungguh.  Selama ni aku bersolat jer kat mana2 cubicle kosong. Tapi skg takde langsung cubicle kosong, sbb suma dah penuh..jadi aku tepaksa cari alternatif lain. Mujur lah lepas tu aku cuti solat..sampai lah botak balik minggu ni.  Syukur lah, aku dah takde masalah sbb botak sendiri mmg tak pernah kisah aku nak solat kat situ. Tapi si jenab kafir vavi tu yg lebih2..Dasar hati kafir kan..mmg jahat sungguh.


Gitulah adanya, hari2 yg ku tempuh di pejabat semakin hari semakin  hebat cabarannya. Aku tau Allah nak menduga aku. Nk menguji. Insya Allah aku sabar, cuma hati ku sakit......Semoga aku diberi kekuatan menempuh segala dugaan mendatang ini..dan juga aku mengharapkan moga2 sbb berlaku ini suma adalah kerana aku nak mendapat yg lebih baik ....insya Allah.




















No comments: