August 9, 2012

Kalau dah dengki..Mmg Busuk Hati lah

Sebenarnya, tak kira apa bangsa. Tak kira apa agama pun kalau lah ada sikap dengki dan busuk hati dalam jiwa tu mmg akan sampai bila-bila busuk hati.  Gitulah apa yg aku alami sekarang ni.  Maledeni karenah maknusia yg betul2 busuk hati.  Sampai kan aura busuk hati dia tu bole dirasa oleh org sekeliling. Sampaikan org yg tak kenal dia pun bole menyampah.  Tu pasal la, semuanya bermula dari dalam. Kalau  hati bersih, jujur dan sentiasa baik insya Allah aura2 positif tu akan terpancar sinar nya..pasti akan dirasai oleh org yg berada disekitarnya.  Jadi, tak perlu bermuka-muka buat baik..sbb menda tu takkan kekal lama pnye..percayalah.

Smlm, meena bagitau aku satu perkara yg betul2 buat aku lega, relieved sgt.  Sementelah dah few weeks ni semangat aku sangat down lepas apa yg berlaku.  Meena baik dgn Si Kerry, HR representative company kitaorng ni. Maklum lah sama2 kaler..sama2 agama.  Tak kesah lah tu, tp sejak hal aku ni berlaku somehow aku pnye hubungan dgn meena ok dan baik. Dulu mmg aku rasa sakit hati, bengang dgn si meena ni. Tpi sedikit demi sedikit perasaan tu aku buang. Sbb aku tak mau ada perasaan negatif dalam hati.  Dah dia dok sebelah cubicle aku.  Hehari nampak muka kan.  Bila ada sesuatu holding our feelings susah nak berkomunikasi. Susah nak berurusan kerja.  Jadik aku benarnya ok ok jer dgn dia seblum ni, cuma aku tak banyak sgt sharing hal peribadi or apa2 dgn dia.  Tpi hal2 personal aku, family aku dan sewaktu dgnnya mmg dia lebih banyak tau berbanding jenab dan Jlo lah kan.

Since aku salu bermuram durja jer, dia lah tmpat aku kadang2 meluah isi hati aku.  Pasal apa yg dah company buat pada aku. Pasal apa yg si Jenab buat jugak.  Bahkan, kadang2 dia juga beri aku semangat utk sabar tunggu sampai company bagi compensation.  Dia jugak beria2 bgtau jgn sekali2 aku antar surat berenti sbb aku  berhak dapat compensation.   Jadik sejak peristiwa ni bermula, mmg dia tau banyak. Infact dia juga jadik sumber maklumat aku. 

Aku ni benarnya taktau status aku sekarang. Sbb ikutkan awal2nya aku x mau bagi surat,dorang kena bagi aku surat berserta $$$ lah kan.  Tp dah dekat sebulan, senyap jer.  Langsung takde citer apa2 pun.  Patutnya bila dorang dah tau aku taknak terima so called 'offer' dorang ari tu, dorang cepat2 lah pilih option 2 kan.  Lay me off with compensation which equal to 5 bulan gaji (as per year of service, a month salary) + 2 bulan gaji (as termination notice-sapa suh company  bangang tukar dari sebulan ke dua bulan ye dak?) .   Takde apa2 berita langsung. Aku nak sgt tau ..nak sgt tanya si Kerry tapi tak jadi. Sbb aku fikir Kerry pun org company gak kan. So in sense of trust aku cuma ada 50-50 jer kat Kerry.  Tapi, meena yg sgt ngam dgn Kerry. Lagipun Kerry salu jer cerita kat dia memacam benda termasuk betapa buruknya perangai si Jenab tu lah kan.  Meena bgtau aku. Kerry pesan suh sabar jer dulu.  Tunggu. Sbb skg ni it seems jenab betul2 push nak suruh aku keluar cepat dari sini.  Tetapi tak mau  bayar compensation boleh???. Mentang2 dia co pay direct bukan thru agent mcm kitarong, nak jilat bontot (maaf, termencarut lak) nak jimat duit company ler kununnya.  Si Kerry kena push2 sgt bengang lah sgt.  Suka2 nak over rule the law kan. So Kerry sound Jenab direct.  If u want her to leave, make sure company pay her compensation.  Thats the rules, otherwise u cannot force ppl to resign..gitewwww katanya..terlopong la si Jenab..terus tak berani ckp apa2..

Jadik Kerry suh meena ckp kat aku...sabar. Tunggu jer. Soon or later bila dorang dah tak larat, dah menyampah tgk aku..dorang akan kuarkan juga..Dorang akan terpaksa bayar jugak!. Then dia kata, pesan kat aku, bulan2 puasa ni doa byk2. Mintak suma cepat settle, mintak supaya dorang bayar the compensation.  Dia kan kuat sembahyang..i m sure, one day God will answer her prayer..lagi2 bulan puasa ni...haaa, gitu kerry kata.  Kerry dgn meena ni Christian, jadik byk  benda yg dorang lebih paham tentang islam ni. Terutama pasal keberkatan doa di bulan ramadhan. Pasal byk mintak doa ..pasal doa org teraniaya ni pasti di perkenankan...

Bila aku dgr tu dari Meena, aku rasa lega sgt2.  At least, now i know where i stand.  Kat opis ni pun yg aku pasan ignorance kat aku pun si jenab dgn duan jer. Org lain takde apa2 pun, biarpun dorang tau dorang wat cam biasa. Selagi aku ada...mcm tu lah dorang treat aku.  Kadang aku pun keliru nak buat apa2 tu. Sbb aku tau , aku takkan lama di sini. Soon or later aku kena pergi gak kan.  Kerja2 yg aku patut buat tu , aku buat jer cam biasa. Cumanya tak byk sgt dah keje.  Bos baru aku si Chris ganti Duan (duan promoted, tapi still dok kat off ni..nyampah tau..sekongkol sgt sama Jenab) pun treat aku cam biasa jer. Walaupun aku tau..dia tau, aku nak kena nyah dari sini.  Infact, byk benda Chris masih refer dan tnya kat aku. Chris dulu jaga Vietnam dan aku pun pernah support vietnam district dulu.  Masa aku masih dgn boss aku yg dah pencen tu. So Chris know camne keje aku way better dari si jenab buduh tuh.  Tak pelah, aku redha jer.  Selama ni kalau aku rasa mcm sakit hati, benci..bengang nak dok kat off ni now tak lagi. Aku rasa gembira, bahagia sgt2.. Lg2 aku pasan sgt skt Jenab sgt sakit hati dgn aku hokey.  Bila dia lalu2 depan cubicle aku, sengaja aku buat engaged. Kadang aku buat bizi dgn HP aku, padahalnya aku belakon jer.  Ingat dia jer pandai belakn? aku pun boleh la!.

Kalau aku masih teragak2 hari tu  nak submit borang cuti, aku submit jer. Tp aku tak sua kat depan muka jenab. Aku sua kat muka asst dia si meena baru tu. Apa2 nak bagi si jenab aku pass kat minah tu.  Jng nak jumpa tgk muka pun aku tk hengen. Ada masa dia datang kat aku kalau nak tanya apa2..muka manis giler...hissh hipokrit sungguh.  Baru ni pun meena kata jenab cuba nak korek citer kat meena.  Tanya samada aku ckp apa2 tak kat meena. Tp meena kata tadek!.  Aku cuma bgtau dia aku willbe leaving soon tapi tak tau sbb apa.  Bila dia tnya balik kat jenab..apahal sebenarnya ni (walhal meena berlakon jugak) jenab terus diam.  Tak berani ckp apa2.    Mcm2 jenab cakap pasal aku dgn meena..dan meena ckp balik dgn aku, membuat aku bertambah benci dgn dia.  Entah apa dia sakit hati dgn aku sgt taktaulah. Aku tak pernah kacao dia pun.  Mgkin dia cemburu sbb aku senang nak berkwn dgn org lain. Mgkin org lain suka dgn aku dan beritau dia.  Mgkin gak mat2 salleh lain tu salu puji keje aku camne...mgkin org2 kt singapore pun salu puji2 aku dgn dia?? Jujurnya aku taktau pasal apa dia dengki sgt dgn aku ni. Aku ni kuli batak jer yg earning tak sampai gaji dia pun..separuh pun tatau sampai dari gaji dia. Tp cara dia buat aku ni mmg mengejutkan.

Semua vendor2 yg datang berurusan dgn dia kalau berkenalan dgn aku terus jadik kawan aku. Terutama yg melayu2 suma, termasuk lah cleaner2.  Kalau dulu cleaner part time kat sini melayu, aku jadi baik dan rapat sampai skg..tu pun aku rasa dia sakit hati. Sbb dia terminate servis akak tu dan ambik keling jadi cleaner baru...sampai gitu sekali.  Ada satu kakak ni..aku panggil dia kak Noni.  Company amik kereta dari company kak noni keje.  Suma matssalleh kat sini keta mereka sewa.  So company kat noni lah yg bekalkan.  First time jumpe kak noni dulu jenab yg kenalkan.  Ntah camne, aura aku kowt...kami jadi rapat, jadi kawan.  Salu  bertukar2 makanan. Kak noni pun salu bg aku mcam2 makanan. Aku pulak salu  beri kak noni sambal ikan bilis kegemaran dia.  Bak kata kat kak noni kat jenab, aku pnye masakan terbaik..aku pnye sambal bilis WORLD...so jenab sakit hati ke apa ntah, aku tatau.  Last2 kami terpksa sorok2 kalau nak bg apa2. Jumpe pun tanpa pengetahuan dia. Bole dia tnya kat Kak noni, aku ada cerita apa2 tak ..haiyaa...sjak kami jumpe sorok2 ni, kalau kak noni dtg pun aku tak kuar.  Ada takde aku kuar pintu belakang jumpe kak noni kat jamban..or jumpa kat bawah jer.  Jenab pun lepas lama kami tak tunjuk kemesraan kami, dia sebok tanya kak noni..eh now, u orang takde tukar2 makanan lagi kew??...takde!!..tu kak noni jwp..padahal, belakang..muahahha

Minggu ni pun kak noni buat buka puasa untuk customer2 dia.  Dan company ni pun di invite.  Jemputan tu dah di beritau kat jenab.  Pnye la dengki hati jenab,lansung tak tanya aku takpe, tak nya Muslim2 yg lain tu nak pergi ke tak. Bahkan, Jenab suruh, Meena, meena baru dan Raju-company driver tuk attend the buka puasa!!!.  Kelakar kan??. Nampak tak apa yg aku cuba sampaikan?.  Meena pun pelik sbb tu  bila dia cerita kat aku..aku ketawa...Pehal??..invite korang yg tak puasa??..even meena pun sound jenab smlm, kenapa u suruh kita2 yg takpuasa pegi?? bg la kawan2 yg puasa attend...haa, kaw ambik sedasss...

Natijahnya, aku bole lihat sekarang betapa begitu sekali dengki dia dgn aku.  Apa aku dah buat dgn dia pun?...company laki dia jadi real estate agent tuk kondo2 mat salleh for company kitarong pun aku x pernah reveal kat sesapa...takut dgn aku kerw?.  Aku tau bape byk RM dia buat dah kat co ni sejak 7-8 tahun lepas, tapi ada aku peduli ker? ada aku kesah.  Supplier2 kat office ni suma company kroni dia, tp pernah ke aku dengki ke apa?? NEVER U olls. Justeru aku tatau kenapa dia sakit hati sgt dgn aku..kerana aku cantik luar dan dalam?? kerana ramai org suka aku?? atau pun kerana aku ni keje bagus sgt?? ataupun aku ni adalah ancaman pada dia???...Tk tau aku mana satu jawapannya.  Sbb nampak sgt ketara mmg dia lebih lebihkan meena2 kat off ni..smpai gaknya nak penuhkan dgn geng2 meena supaya senang dia di jek? di kipass???  Allahu Alam...aku taktau.

Jadik, korang paham skg kenapa panjang nye aku tulis. Sbb aku sangat2 free and easy..keje aku senang jer skg..ada invoicing nak buat aku buat, takde kalu?? internet, baca tafsir quran ker tak pun baca buku2 motivasi.  Kak Noni ada suggest kat aku supaya mengait atau menjahit kat off, biar dia bertambah sakit hati dan cepat2 nyahkan...malangnya aku ni keras tangan u olls..aku mana reti bikin itu kerja suma??. Jadik aku abiskan masa carik keje woohaaaa.

Sekarang, selagi aku tak dapat keje lain aku akan enjoy good life kat sini. Makan gaji buta....muahahaha.  Bila aku dah dapat keje sok, pandai lah aku nak gertak depa cam ne suh release aku kan....fair tak?? Sgt fair aah.

So, itu jerlah buat kali ini ye u olls, aku nak teruskan aktiviti memburu kerja dan meroyan di fesbuk, mcm biasa..so if korang nak chat ke....boring ker...IM jer aku kat fesbuk..aku available jer anytime...muaaahhahahahahah

2 comments:

Irfa said...

aku datang baca ;)
pjg sgt dah tak tahu nak komen apa
moga yg terbaik utk ko menanti di hadapan sana

NenetPenne (NP) said...

mcm tulah...
orang kata reverse saikologi..
betulllll...jangan berenti... salah siapa yang buat u sampai makan gaji buta nih?? salah siapa? haa ha ha..depa gak yang rugi...