September 12, 2012

Hari Hari ku Yg maha Bosan

Kalau nak ditanya hari2 yg ku lalui kat office..jawapannya ialah sangat2 menyakitkan. Bukan sahaja minda malahan emosi. Bak kata orang berendam airmata, tp org tak Nampak. Sumanya terlindung di dalam sudut hati. Kalaulah korang bole tgk isi hati aku ni, nescaya korang pun akan merasa beban yg sama. Sangat2 menyakitkan. Entahlah aku pun taktau, kenapa susah sgt untuk dorang to let me go in peace. Dan aku juga merasakan, kenapa lepas suma ni berlaku susah betul untuk aku dapat kerjaan lain. Walhal seblum2 ni, ada 2-3 kerjaan lain datang..dan hampir2 dapat. Tpi hati pulak tidak redha untuk menerima lantas ku tolak mentah2.



Terfikir dek aku, apa gaknya yg menghalang aku untuk dpat pekerjaan lain kat company lain?. Salah sorang teman baikku bilang, Allah masih nak kamu berada di sini. Dia hendak melewatkan sikit untuk menguji. Dan mgkin hakikatnya rezeki kamu mmg masih di sini?..ntahlah, susah aku nak mentafsir. Hikmah dan hikmat atas segala yg tersembunyi ni hanya Allah je yg tahu apekah dia..Dan, jujur aku hampir2 tumbang dek kekecewaan dan tekanan emosi sudah..Hanya sekelumit sabar dan doa tak putus2 agar diberi ketabahan hati agar terus berada di sini. Tu jer yg tinggal sekarang.



Minggu lepas, diadakan lunch farewell utk si JLO. Kat double tree. Biasalah tekak si jenab mesti pilih apa yg tembolok dia nak makan. Gitulah adanya. Memula aku sengaja belakon kunun2 x mo pegi lah kan. Mcm eksaited muka si jenab. Tp si meena membatu apikan aku supaya pegi, aku pegi jugak. Hamboi majlis, siap ada ucapan melambung tinggi dek pujian kat si JLO sampai menitiskan air mata. Bukan apa la, aku agak terasa gak sbb seolah2 JLO sorang jer contribute kat company?. Abes org2 lain ni tak buat keje? Takde contribution langsung sampai nak kena julang2 bagai. Support staff bodoh cam kami ni tak sumbang apa2? Its all about teamwork..bukan pasal dia sorang jer. I can tell u ool,sales man ni kalau nak tau jual jual jual. Bukan peduli dokumen nak invoice, nak claimed for payment. Tu suma taik2 yg perlu di cuci dan setelkan oleh orang2 mcm aku ni..tp takde org Nampak kan. Takde org perasan. All org2 suma fikir kita Cuma clerk yg bengong yg tak sumbang apa2 pun!.



Sbb itulah aku kata, dari hati jahat aku mendoakan kontrak tu mereka x dapat. Biar suma berputih mata dan tau tinggi rendah langitnya. Dorang ingat suma keja akan selesai kalau takde teamwork?? Regardless la kalau nak puji pun agak2 lah..ni tak ibarat kalau nak bukak baju tu bukak suma sampai bogel. Jlo terharu, nangis u ols. Kebetulan masa aku pandang JLO, sijenab yg dok seblah nya terpandang aku..so aku pandang sekali, aku renung dgn perasaan menyampah sampai dia tunduk!. Wooha..



Entah kenapa, kebencian aku kat jenab makin menjadi2 tahap dewa. Mgkin sbb dia tu prempuan hipokrit paling gila aku pernah jumpa. Ikut panas hati ni , mau jer aku santau ..tpi aku ni ada sikit iman lagi ..jadi biarkan jer. Berapa lama dia bole menjadi dewata..



Yg lucunya aku dgr, lepas beberapa bulan JLO berkemungkinan akan keja balik. WTF?...gitulah ucapan yg diberi oleh bos baru aku tu. Cerita sama jer cam kat company lama dulu.Kan masa lewat tahun 2000 aku dgn JLO keje kat same company. Tpi different division. Yg aku tau masa dia nak berenti beria dorang sharing2 beli pendant..white gold lagi..bershare2 la dorang duit beli benda tu..beratus2 jugak aku dgr..siap buat farewell makan bagai…mana tau tak sampai 3 bulan minah tu masuk keje baliK!!!...mcm hareeem kan? LOL.



Aku akui, in terms of keje mmg JLO bagus. Terlampau details. Kadang2 menyusahkan org lain. Tp mmg bab2 keje dia superb. Sampai terlebih gabra gitu kan..tp usahlah memuji tinggi melangit gitu, seolah2 org lain tak bernilai langsung kat company. Tp tulah yg terjadi dalam majlis tu. Aku tak peduli Jenab or anyone else lah..sbb aku dgn meena makan jer..Cuma Meena jer la kena tegur boss baru sbb makan banyak!!..waahaha, terasa dia.

 

Hehari now, meena merungut2 dgn aku pasal keja taw. Psal dorang suma expect dia ingat everything..aku lain..aku dulu Alhamdulillah, ingatan aku mmg kuat. Jadi apa dorang ckp jer sekali aku dah ingat dah. Meena lain..dah la dia jenis tak leh ckp2 byk2 dia terus blur..wahaha. Dah la dgn peraturan2 baru yg mmg buat pening..Mujur aku dah tak buat lagi…mmg rilek giler la aku skg ni..buat keje time2 ujung bulan jer..selebihnya..rilek

New bos, new resolution and almost new team. Caca marba. Tu je aku leh katakan. Dulu bos lama aku yg tua tu sgt baik hati, jadi suma org respect each other. Now?? team sendiri tak de rasa respect kat boss sbb bos sendiri tak respect kat org.  Orgnya muda, kasar , selekeh dan ckap besar sgt. Benci jugak kadang2 tgk gaya dia berckp sombong. Dia ingt ni Vietnam suma org bole digulakan. Ni Malaysia la hallooooo....ckp besar saja tak cukup. Ko deal dgn ramai melayu kat customer sana...Ko tu dah la bukan melayu..Cina Indon plak tu..org dgr nama ko pun dah menyampah.

Dulu bos lama buat sales gak. Buat quote jaga customer. Idak la dia menyuruh org jer. Now? suma keje2 dia x mo buat. Dia kata keje dia entertain client jer...masak lah ko.

Dah la gitu, bos baik dgn sekor mamat cina budak hingusan kat sini. Alah freshies engineer.  Mmg la bagus, pandai buat keje, tp sejak bos baru datang aduh makin menyerlah kebelagakkan dia. Mentang bos baru dgn dia kamceng..dia pun dah pandai marah2 arah2 org cam bos jugak..tak sedar diri langsung dulu dgn bos  lama menikus!!..Meena pun salu kena marah dgn bdak berlagak pandai tu tau. Aku dia x berani kata apa..mgkin sbb aku super senior kan. Dgn org lain amboi.  Suma benda dia nk masuk cmpur. Hal2 gudang, hal2 logistic nak interprame..menci aku tgk. Pastu menyusahkan org.

Kesian gak aku kat meena. Hehari balik lambat. Keje ntah hape2. Dah suma org nak jadi bos, satu benda 3-4 org nak minta report ikut suka hati mak bapak dorang. Isssh, Syukurlah aku dah tak buat uolls. lau tak makan hati.


Now i could see. Infact Manager cina yg dah keje lama dari China move kat sini..dah 22 tahun pun ari tu sembang dgn aku. Tanya aku pnye kes apa citer...like i said nothing..so dia kata u dok dendiam. Dia pun skg terasa mcm disisih gak..ye lah suma keje lambak kat dia buat..,mcm tak suka dia kata kat dia.  Apa2 mesti bos suruh budk baru suruhan dia tu buat. Mcm ada skandal gay pulak aku rasa..wakakka.

Bos baru pulak belum kawin dan jenis gatal.  Ada saleswoman baru bukan main menggatal..isssh sakit mata aku tgk drama hehari. Yg minah tu pulak melayan gedik adududu pitam.

Now aku rasa tak lama lagi lingkup la office ni..tak caya tgk lah..hopefully by the time aku dah tak ada.  Dulu masa bos aku yg tua tu takde pun jadi menda2 begini. Antara teammate sendiri pun makan hati, tak puashati ...camne nak kje. Bos baru tau nya nak suh jual jual jual..figure nak  byk2...mcm P*nD*k dorang kata ...kesian.

Aku yg dah takde buat apa ni...lepaking setiap hari. Gossip kat whass app...kadang chat kat FB..kadang gayut kat tepon. Sengaja aku nak biar jenab sakit hati..biar cepat sikit dia nyah aku kan...

All i can say I m enjoying my leisure live at this company with gaji buta ofcourse..jangan mrah!!..padan la muka depa tu kan.









6 comments:

NenetPenne (NP) said...

eh sama mcm situasi kat office i jer..

asal kamceng dgn boss je mula lah berlagak...

kata tak nak naikkan gaji i sebab students tak ramai, alih2 employ pekerja baru..cemana tu?

tak per, bak u kata, sampai bila si jahat nak jadi dewata?

office caca marba..samalah u...ingat office i jer yang caca marba.... ha ha ha...

depa hantar u kat tempat apa2, depa rugi..u dan i dapat gaji free.. wallawey... sukaaaa....

Anna said...

Ya net..kata bisness not doing well..Mother fucker dia lah..amik org baru dua org sekali ..pastu memacam entertainment sana sini..bole pulak nak take out dental and optical nxt year sbb nak cut cost..mesti idea jenab vavi tu..yg bkan bos lagi berlagak dari bos,...dah le awak tu hingusan..baru setahun jagung dah eksyen sagt..aduh pitam aku..betul tu..mmg aku enjoy good life la ni..buat apa aku nak peduli..ko nak aku blah..bayar..otherwise, silap hb jenab yg giler meroyan tak tahan tgk aku hehari...muahahahaha, sapa untung skg?? ofkos la kita gitewwww kan....

nor said...

baca dia rabbir assir walla tu assir..minta dipermudahkan


take care

nor said...

doa lah rabbir assir wala tu assir
minta di permudahkan apa yg sulit

take care

Irfa said...

aduhai..sedih betul bila jd mcm ni
kita kerja sbb kiat perlu keje,ada mulut nk di kasi makan..tp org2 mcm ni nak kena ngadap..mmgla sakit ati

so far opis aku okey ;)

SemuaTentangKita said...

Dalam hati ni tertanya-tanya..akak ni keje apa sebenarnya? :D